preload 01

Ad fraud-mätning

Sveriges Mediebyåers initiativ MKRB, Mediebranschens kommitté för rörlig bild, driver ett ad fraud-projekt för att kartlägga hur stor andel av trafiken (gällande online video) hos svenska publicister som utgörs av fraud trafik. Syftet med ad fraud-projektet är huvudsakligen att skapa trygghet för annonsörer i sina medieval. Den första ad fraud-mätningen genomfördes av Meetrics 2017.

Senaste mätning; undersökta och fraud free-klassade* svenska nätverk & publicister samt mätleverantör redovisas nedan:

Mätning utförd:Publicister/Nätverk:Mätleverantör
okt 2019NENT GroupMeetrics
april 2019Bonnier NewsGoogle Ad Manager 360
maj 2017Discovery Networks SwedenMeetrics
maj 2017MediekompanietMeetrics
maj 2017SchibstedMeetrics
maj 2017SellbranchMeetrics
april 2019SmartclipDoubleVerify
feb 2019TV4 PlayMeetrics
maj 2017XaxisMeetrics

* fraud free-klassificering enligt MKRB.

På filmklippet kan du höra Patrick Wallin, ordf i MKRB, berätta mer om ad fraud-mätningen.

Styrelsen

Ordförande 
Daniel Eriksson, AdOn

Styrelseledamöter 
Christine Völcker, Vizeum
Clara Grelsson, Mindshare
Emma Thorp, Scream Mediabyrå
Göran af Klercker, Publicis Media
Jenny Leeb, Bizkit Havas

Fredrik Eriksson, OMD
Malin Johansson, Tre Kronor Media
Morten Flamand, MediaCom

Valberedning
Niclas Fröberg, Tre Kronor Media
Nike Carlstoft, Carat / Dentsu Aegis 
Urban Hilding, IUM

Sök bland vinnande bidrag i StockholmMediaAward sedan 2007: