preload 01
Sök bland vinnarna!

Vinnare StockholmMediaAward

First Person Lover   Starcom och Björn Borg | Årets Kampanj Grand Prix 2016

Motivering Grand Prix:Årets Grand Prix vinnare vänder upp och ned på invanda begrepp. En ny kräsen målgrupp nås via en medielösning, som också fungerar som försäljningskanal. Vinnare på vinnare slås i kampanjen, som vinner på flera och i raka set. Årets Grand Prix vinnare må komma från ett land där lagom anses vara bäst, men precis som det var för den person som gett namn åt varumärket får vi nog konstatera att i år är det bäst som är bäst.Annonsör: Björn Borg Kampanj: First Person Lover Tävlande byrå: Starcom

Made by Sweden – Vintersaga   Forsman & Bodenfors och Mindshare och Volvo Car Sverige | Årets Kampanj Guld 2016

Motivering Guld:Årets Guld går till en kampanj som hyllar sitt eget land och gör det till utgångspunkten för allt varumärket står för. Hela Sverige får vara med förstås, för det är ju själva grundtanken i kampanjen. Inget lämnas åt slumpen, allt är minutiöst planerat. Att bygga vidare på och överträffa kampanjens föregångare är minst sagt imponerande.Annonsör: Volvo Car Sverige Kampanj: Made by Sweden – Vintersaga Tävlande byråer: Forsman & Bodenfors och Mindshare

#BikeMyTights   OMD och Pierre Robert | Årets Kampanj Silver 2016

Motivering Silver: Årets Silver går till en kampanj som tar sin egen väg. Varumärkets stora fördel är också dess nackdel. Den insikten ligger till grund för ett nytt spännande grepp, som i realtid vänder på existerande fördomar genom att bevisa produktens kvalitet och dessutom rädda damer i nöd. Det är media och sampling i ett, det är innovativt, det är kul och det är relevant.Annonsör: Pierre Robert Kampanj: #BikeMyTights Tävlande byrå: OMD

AdOn   Årets Mediebyrå 2016

Tävlingskategorin Årets Mediebyrå inom StockholmMediaAward är ett samarbete mellan Sveriges Mediebyråer och Resumé sedan 2007. Från och med 2012 är Årets Mediebyrå en tävling där mediebyråernas kunder, till hundra procent, avgör vilken byrå som vinner. Tävlingen baseras på ett ”Nöjd kund-index” grundat på kunskap och åsikter inhämtade från respektive byrås kunder.De fem högst rankade byråerna i undersökningen 2016 är: 1. AdOn Media Nordic 2. OMD 3. PHD 4. Tre Kronor Media 5. HowComUndersökningen har genomförts i samarbete med Novus Group, som står för undersökning, analys och rapportering.

Volvo Car Sverige   Årets Annonsör 2016

Volvo Car Sverige tar hem titeln som Årets Annonsör i StockholmMediaAward 2016.Bedömningskriterier:  De nominerade i kategorin Årets Annonsör har, genom ett framgångsrikt och kreativt kommunikationsarbete, bedrivit ett skickligt och innovativt mediearbete tillsammans med sin medierådgivare, eller på egen hand. De har använt sig av smarta, modiga och gränsöverskridande medieval oavsett storleken på sin mediebudget och har medhjälp av sitt medieval utmärkt sig på den svenska medie- och annonsmarknaden.Motivering: Årets Annonsör har åstadkommit fantastiska saker, igen och igen. Insiktsfull och träffsäker kommunikation parat med en gränsöverskridande mediestrategi har stärkt ett redan starkt varumärke och bidragit till ökad försäljning. Varumärket har paradoxalt nog aldrig varit svenskare än idag, och inte heller mer älskat. När det går bra för Årets Annonsör går det inte längre bra bara för Sverige, men bra går det.

United Screens   Årets Säljorganisation 2016

Motivering: I en verklighet där köp baserat på data och teknologi utgör en allt större del är det upp till varje säljorganisation att anpassa sig till utvecklingen, något årets vinnare gjort med den äran. Med nyfikenhet och fokus på kundens affär adderar de även till innehåll och kreativitet på ett föredömligt sätt. Spegel, spegel på väggen där, säg vem som vackrast på YouTube är?De nominerade säljorganisationerna har skapat stor nytta för sina annonsörer och även underlättat och stärkt mediebyråernas arbete. De har också över tid, på ett innovativt, effektivt och kundvänligt sätt skött sina uppdrag.De nominerade 2016 var: Clear Channel Schibsted Smartclip Splay United Screens

Jan Helin   Årets Branschpersonlighet 2016

StockholmMediaAward är en av Sveriges största medietävlingar. Nu står det klart vem som blir Årets Branschpersonlighet i StockholmMediaAward 2016. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som pågår just nu på China Teatern i Stockholm.Vinnare: Jan Helin – Journalist och publicist. Tidigare vd och chefredaktör för Aftonbladet, i dag programdirektör på SVT.Motivering: Med facit i hand känns det som en självklarhet, men att ständigt vara där och knuffa alla gränser framåt kräver ett passionerat ledarskap och stort mod. Att våga satsa fullt ut på nya och oprövade plattformar och samtidigt inse att det ibland måste bli dikeskörningar för att nå framgång. Att hantera och skapa ett samspel mellan 3 miljoner dagliga läsare, och annonsörers ständiga behov av nya kommunikationsvägar, kräver både kreativitet och fingertoppskänsla. Passionen lyser dessutom ännu starkare nu när det blir tydligt att det publicistiska kallet är ännu större än det kommersiella.De nominerade i kategorin Årets Branschpersonlighet i tävlingen StockholmMediaAward är personer som har varit tongivande på den svenska mediemarknaden, väckt känslor och engagemang, varit nytänkande och innovativa och som har flyttat fram positionerna för den svenska mediemarknaden.De nominerade 2016 var: Peder Bonnier Jan Helin Hanna Widell & Amanda Schulman

Made by Sweden   Mindshare, Forsman & Bodenfors, Matter och Volvo Car | Årets Kampanj Grand Prix 2015

Motivering Grand Prix: Vinnaren av detta pris tvekar inte att ta sig an de största frågorna om identitet och svenskhet. Detta pris belönar ert mod och självförtroende, kommunicerat genom Sveriges största ikon. Även om priserna redan har haglat över denna legendariska kommunikationslösning så är detta årets bästa kampanj. Man har lyckats hålla ihop alla olika discipliner och byråer och använt alla olika kanaler och plattformar. Detta har resulterat i att man på kort tid sett kraftiga försäljningsökningar och faktiskt skapat en stolthet för varumärket i landet mellanmjölk. Ni är en förebild inte bara för Sveriges utan för världens annonsörer.Annonsör: Volvo Car Kampanj: Made by Sweden Tävlande byråer: Mindshare, Forsman & Bodenfors och Matter

Pantamera för e-sporten   Scream Mediabyrå och Returpack | Årets Kampanj Guld 2015

Motivering Guld: Att göra uppgiften och målgruppen till en del av spelet har i denna kampanj visat vägen till vinst. Detta är ett strålande exempel på kommunikation som helt och hållet är driven av kunskap och insikter kring målgruppen och även modet att faktiskt våga släppa kontrollen. Man har skapat en ny arena helt på målgruppens villkor och bjudit in dem för att låta kampanjen växa. Resultatet är ett enastående engagemang för varumärket och framför allt ett rekordresultat. #framgångAnnonsör: Returpack Kampanj: Pantamera för e-sporten Tävlande byrå: Scream Mediabyrå Involverade byråer: Clutch Entertainment

SlutaRattsurfa   HowCom och Transportstyrelsen | Årets Kampanj Silver 2015

Motivering Silver: Få kampanjer har fått juryn att känna sig så träffade och illa till mods av dåligt samvete. Den nya teknologin är inte alltid vår vän, den stjäl vår uppmärksamhet vid helt fel tillfällen och skapar livsfarliga situationer. Detta är ett utomordentligt bra exempel på integrerad kommunikation som driver uppmärksamheten till rätt ställe vid rätt tillfälle. Kampanjen har fått målgruppen att uppfatta ett helt nytt ord, diskutera ett beteende och faktiskt ändra användandet av sin egen telefon.Annonsör: Transportstyrelsen Kampanj: SlutaRattsurfa Tävlande byrå: HowCom  Involverade byråer: Blomquist & Co

3Kronor Communications   Årets Mediebyrå 2015

Tävlingskategorin Årets Mediebyrå inom StockholmMediaAward är ett samarbete mellan Sveriges Mediebyråer och Resumé sedan 2007. Årets Mediebyrå grundar sig på en nöjd kund undersökning och sedan 2012 är kundernas åsikter om sin mediebyrå det enda bedömningskriteriet i den här tävlingskategorin. Undersökningen, som resulterar i ett ”Nöjd kund-index”, genomförs i samarbete med Novus, som står för undersökning, analys och rapportering.De fem högst rankade byråerna i undersökningen är: 1. 3Kronor Communications 2. OMD 3. HowCom AB 4. Scream Mediabyrå 5. Vizeum Sverige AB

Expressen   Årets Säljorganisation 2015

Motivering: Att i en föränderlig tid omvärdera sin affär i grunden och samtidigt leverera på hög en nivå, både traditionellt och i det nya framväxande medielandskapet.Nominerade: Expressen Nyheter24-gruppen SBS Discovery TV Visual Art WidespaceDe nominerade säljorganisationerna har skapat stor nytta för sina annonsörer och även underlättat och stärkt mediebyråernas arbete. De har också över tid, på ett innovativt, effektivt och kundvänligt sätt skött sina uppdrag.

McDonald’s   Årets Annonsör 2015

Motivering: Årets annonsör fortsätter att utmana sig själv med humor och hjärta, alltid drivet av produkten och erbjudandet som står stolt i centrum. Man har framgångsrikt drivit stora och små kampanjer där effekt och ny kunskap stått i centrum med syftet att få sina kunder att bli lojalare och givetvis att attrahera nya kunder. Årets Annonsör är ett föredöme på att använda alla sina egna kanaler och att våga testa nya, ofta innovativa, lösningar. Man har även skapat en stolthet som genomsyrar allt från varje nyanställd ungdom, till franchisetagare och externa ambassadörer. Vi vill även hylla den kontinuerliga höga nivån som gör att man år efter år tillhör toppskiktet av Sveriges annonsörer. We’re lovin ít!Bedömningskriterier: Att man som annonsör, genom ett framgångsrikt och kreativt kommunikationsarbete, ha bedrivit ett skickligt och innovativt mediearbete tillsammans med sin medierådgivare, eller på egen hand. Annonsören har använt sig av smarta, modiga och gränsöverskridande medieval oavsett storleken på sin mediebudget. Annonsören har med hjälp av sitt medieval utmärkt sig positivt på den svenska medie- och annonsmarknaden.

Patrik Sandberg   Årets Branschpersonlighet 2015

Patrik Sandberg 
Medieentreprenör och en av grundarna till Nyheter24.Motivering: ”Årets Branschpersonlighet är mod, passion och engagemang personifierad. Den här personen har gjort avtryck i och aktivt förändrat både mediebyråbranschen och det svenska medielandskapet. Han bevisar att hårt slit, övertygelse om sin idé och fötterna stadigt på jorden ger resultat. På sju år har Årets Branschpersonlighet, med insikter om såväl medievanor och –konsumtion, annonsörsmarknaden som om det föränderliga affärsklimatet han verkar i, trotsat både konjunktur och en till synes oövervinnerlig konkurrenssituation. Vi tackar Årets Branschpersonlighet 2015 för både Sveriges viktigaste branschevenemang inom media och marknad och framförallt för nyheter 24/7….”De nominerade i kategorin Årets Branschpersonlighet i tävlingen StockholmMediaAward är personer som har varit tongivande på den svenska mediemarknaden, väckt känslor och engagemang, varit nytänkande och innovativa och som har flyttat fram positionerna för den svenska mediemarknaden.De nominerade var: Alexander Bard Gunilla Herlitz Hannah Widell & Amanda Schulman Patrik Sandberg Vigor Sörman

Rekryteringskampanj   PHD och Försvarsmakten | Årets Kampanj Grand Prix 2014

Annonsör: Försvarsmakten Kampanjnamn: Rekryteringskampanj Tävlande byrå: PHDMotivering: Det begåvade insiktsarbetet, nytänkande konceptet och storslagna resultatet är en både träffsäker och överraskande medielösning. Juryn är försvarslös och besegrad av denna mediala offensiv.Grattis Försvarsmakten och PHD för kampanjen ”Rekryteringskampanj”!”

Jury

Juryordförande: Annica Axelsson, StrålforsÖvriga jurymedlemmar: Fredrik Lundgren, HowCom Evolution Anette Andersson, IUM Daniel Collin, MEC Cecilia Strandell, Pernod Ricard Roland Bägén, Hundyai Lotta Kubu, Opticom Incite Ebba Burenius, Ottoboni Jens Pamp, Rewir

Dill-Årets kampanj   Scream och Lidl | Årets Kampanj Guld 2014

Annonsör: Lidl Kampanjnamn: Dill – Årets kampanj Tävlande byrå: Scream Mediabyrå Involverade byråer: IngoMotivering: För ett lika modigt som oväntat koncept som ställer våra fördomar på ända. En applåd för denna imponerande och aptitliga lösning som bjuder våra smaklökar på en helt ny upplevelse.Grattis Lidl och Scream Mediabyrå för kampanjen ”Dill- Årets kampanj?

Jury

Juryordförande: Annica Axelsson, StrålforsÖvriga jurymedlemmar: Fredrik Lundgren, HowCom Evolution Anette Andersson, IUM Daniel Collin, MEC Cecilia Strandell, Pernod Ricard Roland Bägén, Hundyai Lotta Kubu, Opticom Incite Ebba Burenius, Ottoboni Jens Pamp, Rewir

Big Mac   OMD och McDonald's | Årets Kampanj Silver 2014

Annonsör: McDonald´s Kampanjnamn: Big Mac Tävlande byrå: OMD Involverade byråer: DDBMotivering: Catch the moment! Kommunikation är som bäst när den är nära och personlig. Och relevant, genomtänkt och väl genomförd. Precis som den här lösningen som passar alla tillfällen, stora som små.Grattis McDonald´s och OMD för ”Big Mac”!

Jury

Juryordförande: Annica Axelsson, StrålforsÖvriga jurymedlemmar: Fredrik Lundgren, HowCom Evolution Anette Andersson, IUM Daniel Collin, MEC Cecilia Strandell, Pernod Ricard Roland Bägén, Hundyai Lotta Kubu, Opticom Incite Ebba Burenius, Ottoboni Jens Pamp, Rewir

PHD   Årets Mediebyrå 2014

StockholmMediaWeek 2014, Årets Mediebyrå är: PHDStockholmMediaAward, Årets Mediebyrå är ett samarbete mellan Sveriges Mediebyråer och branschtidningen Resumé. Undersökningen genomförs i samarbete med Novus Group, som står för undersökning, analys och rapportering.Årets Mediebyrå är en hundraprocentig kundnöjdhetstävling, där mediebyråernas kunder avgör vilken byrå som vinner.

Bedömningsområde

Från och med 2012 är Årets Mediebyrå en tävling där mediebyråernas kunder, till 100%, avgör vilken byrå som vinner. Tävlingen baseras på ett Nöjd kund-index grundat på kunskap och åsikter inhämtade från respektive byrås kunder.

Nominerade i årets Mediebyrå

Bright Media Agency AB IUM (Initiative Universal Media AB) MediaCom Mindshare Sweden AB OMD PHD Scream Mediabyrå Starcom Tre Kronor Media & Reklam Stockholm AB Vizeum

 “Topp 5” – högst rankade byråerna i årets Mediebyrå

1. PHD 2. OMD 3. Scream Mediabyrå 4. Mindshare 5. Tre Kronor Media & Reklam Stockholm AB

Volvo Trucks   Årets Annonsör 2014

StockholmMediaWeek 2014, Årets Annonsör är: Volvo Trucks

Motivering

Underhållande, hårresande, fascinerande och överraskande. Med ett nyskapande kommunikations- och mediearbete har årets annonsör nått ett imponerande resultat. Vi älskar det skickliga och innovativa arbetet - juryn bugar, bockar och går ner i en enad split.Grattis ”Volvo trucks!

Nominerade Årets Annonsör 2014:

McDonalds Lufthansa Lidl AIK Volvo Trucks

Kriterier:

För att nomineras i kategorin Årets Annonsör ska man som annonsör under perioden 1/1 2013 – 28/2 2014, genom ett framgångsrikt och kreativt kommunikationsarbete baserat på innovativa lösningar, ha bedrivit ett skickligt och innovativt mediearbete tillsammans med sin medierådgivare, eller på egen hand. Annonsören har använt sig av smarta, modiga och gränsöverskridande medieval oavsett storleken på sin mediebudget. Annonsören har med hjälp av sitt medieval utmärkt sig positivt på den svenska medie- och annonsmarknaden.

Jury

Juryordförande: Annica Axelsson, StrålforsÖvriga jurymedlemmar: Fredrik Lundgren, HowCom Evolution Anette Andersson, IUM Daniel Collin, MEC Cecilia Strandell, Pernod Ricard Roland Bägen, Hundyai Lotta Kubu, Opticom Incite Ebba Burenius, Ottoboni Jens Pamp, Rewir 

Sigge Eklund   Årets Branschpersonlighet 2014

StockholmMediaWeek 2014, Sigge Eklund – Medieentreprenör

Motivering

Han är en sann entreprenör och innovatör som våga utmana etablissemanget. Med sitt engagemang djupt rotat i att skapa skänker han underhållning, provocerar och driver debatt.  Med dryga 20 år i branschen har han redan från start haft högsta fokus på nya medier och att driva utvecklingen framåt.

Nominerade Årets Branschpersonlighet 2014

Manfred Aronsson- FD. VD på MTG TV Vigor Sörman – Grundare av Splay Sigge Eklund – Medieentreprenör
 Stina Honkamaa Bergfors, United Screens

Kriterier

”Personer som har varit tongivande på den svenska mediemarknaden, väckt känslor och engagemang, varit nytänkande och innovativa och som har flyttat fram positionerna för den svenska mediemarknaden”

Jury

Juryordförande: Urban Hilding, Initiative Universal Media Fredrik Edberg, Mindshare Mikael Ekelöf, Starcom Linus Hjoberg, Mediacom Martin Hugosson, OMD Frippe Stenberg, Aegis Sofie Westerstrand, Scream MediabyråSuppleanterPeter Arnesson, Bizkit Fredrik Lagerström, Tre Kronor Media

MTG TV   Årets Säljorganisation 2014

StockholmMediaWeek 2014,  Årets Säljorganisation är: MTG TV

Motivering

Med en hunger och outtröttlig energi att utvecklas. Vågar backa bandet och ta ny ansats med stor förståelse för ett nytt medielandskap. Ett professionellt arbetssätt som möter kundens behov och som genomsyrar hela deras säljorganisation. Med detta pris för årets säljorganisation kan de fira ännu en kommersiell seger…Årets Säljorganisation i StockholmMediaAward 2014 är – MTG TV!

Nominerade Årets Säljorganisation 2014

MTG TV Playad Widespace Aller Media AdCityMedia

Kriterier

Säljorganisationen skall ha skapat stor nytta för sina annonsörer, samt underlättat och förstärkt mediebyråernas arbete. Vi söker ett medieföretags säljorganisation som över tid, på ett innovativt, effektivt och kundvänligt sätt sköter sitt uppdrag.

Jury

Toffe Nathhorst, MASH Robert Magnusson, Maxus Laura Mähler, OMD Mikael Ekelöf, Starcom Henrik Staaf, Vizeum 

McWrap   OMD och McDonald´s | Årets Kampanj Grand Prix 2013

Grand Prix – McDonald’s, McWrap, OMD

Årets mediekampanj mot en definierad målgrupp belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjen skall kännas nydanande, innovativ, och helst utmana traditionella medielösningar.Motivering Grand Prix:Ett glimrande exempel på hur man har integrerat helt nya mediemöjligheter med ett vasst kreativt koncept. Skapat en mängd unika kreativa lösningar för medieplaceringarna och på ett kul sätt lockat kunderna hela vägen till restaurangen. Hatten av för årets (w)rappaste kampanj.”OMDJuryordförande: Beatrice Lindvall, Johnson& JohnsonÖvriga jurymedlemmar: Peter Callius, TNS SIFO Jonas Dahlquist, Starcom Fredrik Edberg, Mindshare Inna Egorova, Philip Morris Håkan Sjöstrand, ICA Frippe Stenberg, Vizeum Cecilia Udekwu, UnileverLäs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på: www.stockholmmediaweek.com

Vem bryr sig?   Carat och Försvarsmakten | Årets Kampanj Guld 2013

Guld – Försvarsmakten, Vem bryr sig?, Carat

Årets mediekampanj mot en definierad målgrupp belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjen skall kännas nydanande, innovativ, och helst utmana traditionella medielösningar.CaratMotivering Guld: ”För en oemotståndligt rolig kampanj riktad till rätt målgrupp med ett budskap som gick hem. De gjorde banbrytande medieval som krävde mod och använde digital media real time för att förklara ett mycket svårt koncept på ett enkelt sätt. I en kategori där engagemanget inte kommer utan risk har de kunnat attrahera ett brett antal intressenter. Målet var klart: de ville engagera och övertala målgruppen att söka sig till försvaret och det klarade de med råge.”Juryordförande: Beatrice Lindvall, Johnson& JohnsonÖvriga jurymedlemmar: Peter Callius, TNS SIFO Jonas Dahlquist, Starcom Fredrik Edberg, Mindshare Inna Egorova, Philip Morris Håkan Sjöstrand, ICA Frippe Stenberg, Vizeum Cecilia Udekwu, UnileverLäs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på: www.stockholmmediaweek.com

Hela Sverige Bakar   Vizeum och Kungsörnen | Årets Kampanj Silver 2013

Silver – Kungsörnen, Hela Sverige Bakar, Vizeum

Årets mediekampanj mot en definierad målgrupp belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjen skall kännas nydanande, innovativ, och helst utmana traditionella medielösningar.Motivering Silver: ”En omfattande analys och varumärkesstudie samt förträfflig medieplanering lade grunden för att lyckas flytta fram positionen inom en lågintressekategori. Genom fulländad timing, inspiration och skaparglädje har man skapat en unik rörelse och svingat bakningen till nya höjder så att det börjat jäsa i stugor och ugnar runt om i hela Sverige.”VizeumJuryordförande: Beatrice Lindvall, Johnson& JohnsonÖvriga jurymedlemmar: Peter Callius, TNS SIFO Jonas Dahlquist, Starcom Fredrik Edberg, Mindshare Inna Egorova, Philip Morris Håkan Sjöstrand, ICA Frippe Stenberg, Vizeum Cecilia Udekwu, UnileverLäs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på: www.stockholmmediaweek.com

Årets Mediebyrå

Tre Kronor Media & Reklam   Årets Mediebyrå 2013

Triss för Tre Kronor Media & Reklam som Årets Mediebyrå och PHD är Årets Nätverksbyrå

Nu är vinnaren i Sveriges Mediebyråers och branschtidningen Resumés gemensamma tävling som utser Sveriges bästa mediebyrå utsedd. StockholmMediaAward-kategorin Årets Mediebyrå är en tävling där den mediebyrå som har nöjdast kunder premieras. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som pågår just nu på China Teatern i Stockholm. Tre Kronor Media & Reklam utses för tredje gången till Årets Mediebyrå och PHD tar hem titeln Årets Nätverksbyrå, en delkategori som adderades förra året i tävlingen. Tävlingskategorin Årets Mediebyrå inom StockholmMediaAward är ett samarbete mellan Sveriges Mediebyråer och Resumé sedan 2007, där den är en del av Resumés utnämningar av Kundens Bästa Byrå. Tävlingen genomförs i samarbete med Novus Group, som står för undersökning, analys och rapportering, på uppdrag av Sveriges Mediebyråer och Resumé.Kriterier: Från och med 2012 är Årets Mediebyrå en tävling där mediebyråernas kunder, till 100%, avgör vilken byrå som vinner. Tävlingen baseras på ett Nöjd Kund Index grundat på kunskap och åsikter inhämtade från respektive byrås kunder. 2012 infördes delkategorin Årets Nätverksbyrå i kategorin Årets Mediebyrå. Definitionen på en s k nätverkskund i den här tävlingen är att den ska vara verksam på minst fyra marknader.Vinnare Årets Mediebyrå: Tre Kronor Media & ReklamVinnare Årets Nätverksbyrå: PHDPHD”Topp 5” – högst rankade i Årets Mediebyrå:                                 1. Tre Kronor Media & Reklam 2. OMD 3. PHD 4. Bizkit Wisely 5. Scream MediabyråNominerade Årets Nätverksbyrå: MediaCom OMD PHD Vizeum StockholmMediaAward är en av Sveriges största medietävlingar, där bland annat innovativa, nyskapande och effektiva medielösningar premieras StockholmMediaAward delas ut i fem kategorier: Årets Mediebyrå, Årets Branschpersonlighet, Årets Säljorganisation, Årets Kampanj och Årets Annonsör.Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på:www.stockholmmediaweek.com

Thomas Mattsson   Årets Branschpersonlighet 2013

Tredje gången gillt… Thomas Mattsson är Årets Branschpersonlighet

StockholmMediaAward är en av Sveriges största medietävlingar. Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, har nominerats i tävlingen vid två tidigare tillfällen och nu står det klart att han tar hem priset som Årets Branschpersonlighet 2013. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som just nu pågår på China Teatern i Stockholm.Motivering: ”Årets Branschpersonlighet väcker känslor och engagemang. Han vågar ta icke-konventionella beslut och bangar aldrig en debatt. Få mediechefer missionerar så ihärdigt för sitt medieslag - oavsett om det gäller journalistik eller affärsmodell. Han är lyhörd, intresserad och vet att framgång endast nås genom blod, svett och tårar. Han utmanas varje dag av stenhård konkurrens, kryddat med en offline-publicism i dramatisk förändring. Under 2012 har han öppnat fler kanaler – för både journalistik och annonser – med live-tv, debattprogram och nyhetsmagasin bygger han ett mediehus för framtiden.”Nominerade: Anna Bråkenhielm – vd Scandinavian Studios Sigge Eklund – författare och podcast-profil Thomas Mattsson – chefredaktör Expressen Anna Serner – vd Svenska Filminstitutet Ted Valentin - webbentreprenör Jury: Rolf van den Brink, Dagens Industri Niclas Rislund, Dagens Media Douglas Roos, Nyheter24-Gruppen Fredrik Thambert, ResuméStockholmMediaAward delas ut i fem kategorier: Årets Branschpersonlighet, Årets Säljorganisation, Årets Kampanj, Årets Annonsör och Årets Mediebyrå.Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på: www.stockholmmediaweek.com.

Årets Annonsör

Spendrups Norrlands Guld   Årets Annonsör 2013

Spendrups Norrlands Guld är Årets Annonsör

Nu står det klart att Spendrups Norrlands Guld tar hem titeln Årets Annonsör i StockholmMediaAward 2013.  Vinnaren koras just nu på scen under StockholmMediaWeek, som pågår på China Teatern i Stockholm. Bedömningskriterier: För att nomineras i kategorin Årets Annonsör ska man som annonsör under perioden 1/1 2012 – 28/2 2013, genom ett framgångsrikt och kreativt kommunikationsarbete baserat på innovativa lösningar, ha bedrivit ett skickligt och innovativt mediearbete tillsammans med sin medierådgivare, eller på egen hand. Annonsören har använt sig av smarta, modiga och gränsöverskridande medieval oavsett storleken på sin mediebudget. Annonsören har med hjälp av sitt medieval utmärkt sig positivt på den svenska medie- och annonsmarknaden.Motivering: ”Med stor insikt i målgruppen har man på ett innovativt sätt lyckats återföda konceptet med en kombination av innehåll och medieval. Skickligt guidat via de kontaktpunkter där målgruppen finns och med tydlig känsla för exakt det som appellerar på dem. Att våga vara sig själva och att ha modet att välja när det behövs är den stora styrkan.” Nominerade: McDonald’s Samsung Spendrups Norrlands Guld Tele2 Visit SwedenJuryordförande: Beatrice Lindvall, Johnson& JohnsonÖvriga jurymedlemmar: Peter Callius, TNS SIFO Jonas Dahlquist, Starcom Fredrik Edberg, Mindshare Inna Egorova, Philip Morris Håkan Sjöstrand, ICA Frippe Stenberg, Vizeum Cecilia Udekwu, UnileverStockholmMediaAward är en av Sveriges största medietävlingar, där bland annat innovativa, nyskapande och effektiva medielösningar premieras. StockholmMediaAward delas ut i fem kategorier: Årets Annonsör,
Årets Kampanj, Årets Branschpersonlighet, Årets Säljorganisation och Årets Mediebyrå.Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på:  www.stockholmmediaweek.com.

Säljorganisation 2013

Smartclip   Årets Säljorganisation 2013

Förstagångsnominerade Smartclip är Årets Säljorganisation

I konkurrens med tre företag som tidigare nominerats till Årets Säljorganisation i tävlingen StockholmMediaAward klev nykomlingen och videoannonsföretaget Smartclip rakt in på nomineringslistan och vann. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som just nu pågår på China Teatern i Stockholm.Motivering: ”Med ett lättsamt sätt och ett stort personligt engagemang tar de sig an kundens behov och med kundnyttan i fokus levererar de effektiva och smarta lösningar för att visa rörlig bild i digitala kanaler. Genom att utmana de stora publicisterna med ny teknik, hög integritet och ett imponerande affärsmannaskap råder det inget tvivel om att de är vad de heter.”De nominerade säljorganisationerna har skapat stor nytta för sina annonsörer och även underlättat och stärkt mediebyråernas arbete. De har också över tid, på ett innovativt, effektivt och kundvänligt sätt skött sina
uppdrag. Nominerade: Aller Media Clear Channel Mediekompaniet MTG TV Nyheter24-Gruppen SmartclipJury: Peter Arnesson, Bizkit Wisely Fredrik Eriksson, Phd Mattias Hersby, Zenithmedia Caroline Häggblad, Carat Fredrik Lagerström, Tre Kronor Media & ReklamStockholmMediaAward delas ut i fem kategorier: Årets Branschpersonlighet, Årets Säljorganisation, Årets Kampanj, Årets Annonsör och Årets Mediebyrå.Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på: www.stockholmmediaweek.com.

The Three Dimension Inspiration Campaign   Starcom och MIO | Årets Kampanj Grand Prix 2012

"Vi listar argumenten: För årets bästa insikt där kunderna vill klämma på produkten utan att lämna hemmet. För årets tydligaste utmaning där man är bäst på papperet men har en klumpig produkt. För en virtuell verklighet mer inspirerande än själva verkligheten. För ett provrum som gifter ihop katalog och hem. Vi studsar i låtsassoffan och ropar "Do try this at home!"Juryordförande: Beatrice Lindvall, HeinikenÖvriga Jurymedlemmar: Linus Almqvist, Vattenfall Maria Arnhol,m, Springtime Jonas Hansson, Bright Media Agency Malin Jennerholm, Kraft Foods Helene Landberg, OMD Henrik Levahn, Masscreation Reklambyrå Lina Lindén, Maxus Stefan Svanfeldt, TNS SIFO

Magkampanjen   OMD och Apoteket | Årets Kampanj Guld 2012

"Med mycket starka och väldokumenterade resultat, noggrann analys och intelligent problemformulering står denna kampanj ut från övriga tävlanden. Särskild förståelse har visats för totalkommunikation och samverkanseffekter mellan flera kommunikationsdiscipliner. Det gedigna arbetet har haft positiv inverkan på samtliga betydelsefulla mätvariabler. Sammanhållen medieplanering och tajming har på ett föredömligt sätt bidragit till att konvertera medieplanering till affärsnytta och resultat"Juryordförande: Beatrice Lindvall, HeinikenÖvriga Jurymedlemmar: Linus Almqvist, Vattenfall Maria Arnhol,m, Springtime Jonas Hansson, Bright Media Agency Malin Jennerholm, Kraft Foods Helene Landberg, OMD Henrik Levahn, Masscreation Reklambyrå Lina Lindén, Maxus Stefan Svanfeldt, TNS SIFO

Ariel Fashion shoot   Saatchi & Saatchi Stockholm och Procter & Gamble | Årets Kampanj Silver 2012

Motivering Silver: "I en tråkig och tämligen brakig kategori är det inte lätt att stå ut. När konsumenten även associerar din produkt med ibland något negativt är det inte heller lätt att engagera, men genom en nydanande och för kategorin framåttänkande lösning som tydligt visar värdet och styrkan i produkten har annonsören lyckats. Silvret blev ingen såpopera utan en stor succé!"Juryordförande: Beatrice Lindvall, HeinikenÖvriga Jurymedlemmar: Linus Almqvist, Vattenfall Maria Arnhol,m, Springtime Jonas Hansson, Bright Media Agency Malin Jennerholm, Kraft Foods Helene Landberg, OMD Henrik Levahn, Masscreation Reklambyrå Lina Lindén, Maxus Stefan Svanfeldt, TNS SIFO

Daniel Ek   Årets Branschpersonlighet 2012

Motivering: "Priset för årets branschpersonlighet brukar gå till en duktig löntagare som förvaltar en av medielandskapets befintliga rutor. I år ville juryn något annat. Årets Branschpersonlighet har offrat oändlig möda och obetald arbetstid på att bygga en ny ruta, en ruta som i grunden kan förändra delar av mediebranschens affärslogik och sättet som företag kommunicerar med sina kunder. Vi pratar om en ruta som flyttar Sverige och den svenska mediebranschen ut på ett fält där Google och Facebook gör upp om världsherraväldet. Ett av kriterierna som Årets Branschpersonlighet ska uppfylla är att vara tongivande. Det har juryn varit lyhörd inför."

OMD-Årets Mediebyrå 2012

OMD   Årets Mediebyrå 2012

StockholmMediaAward, Årets Mediebyrå är ett samarbete emellan Sveriges Mediebyråer och branschtidningen Resumé, där den är en del av deras utnämningar av Sveriges Bästa Byrå. Undersökningen genomförs i samarbete med Novus Group, som står för undersökning, analys och rapportering.Årets Mediebyrå är huvudsakligen en tävling där mediebyråernas kunder avgör vilken byrå som vinner.Bedömningsområden: NÖJD KUND-INDEX Index grundas på kunskap och åsikter inhämtade från respektive byrås kunder. Frågor ställs inom fyra områden:- Förmåga - Kunskap - Affärsvärde - AdministrationDessa områden bedöms och viktas till ett slutligt resultat där den klart tyngsta variabeln är det betyg som byråerna får av sina kunder.Kategorin Bästa Nätverksbyrå har tillkommit eftersom flera av byråerna har ett stort antal internationella kunder.De tre högst rankade byråerna i undersökningen är: OMD Tre Kronor Scream

Aller Media

Aller Media   Årets Säljorganisation 2012

Motivering: "2011 var det lätt att vara mediesäljare. Annonsörerna spenderade som aldrig förr, orderböckerna fylldes snabbt. Men inte hos alla. När rörlig och digital media gnuggade sina händer stod andra medieslag och såg på, medan reklamandelarna föll. Vi på Sveriges Mediebyråer gillar de som går emot strömmen, som trots motvind vägrar att ge sig och som hela tiden utvecklar sitt erbjudande. Vi gillar också säljorganisationer som utmanar oss och förstår våra kunders behov. Alla dessa kriterier uppfylls av årets vinnare, som dessutom har agerat professionellt, ödmjukt och flexibelt. Vissa kallar det "gammelmedia", men årets vinnare har visat att mediet är allt annat än gammalt."

Com Hem

Com Hem   Årets Annonsör 2012

Bedömningskriterier: För att nomineras i kategorin Årets Annonsör ska man som annonsör under perioden 1/1 2011 - 31/2 2012, genom ett framgångsrikt och kreativt kommunikationsarbete baserat på innovativa lösningar, ha bedrivit ett skickligt och innovativt mediearbete tillsammans med sin medierådgivare, eller på egen hand. Annonsören har använt sig av smarta, modiga och gränsöverskridande medieval oavsett storleken på sin mediebudget. Annonsören har med hjälp av sitt medieval utmärkt sig positivt på den svenska medie- och annonsmarknaden.Motivering: "Att ändra sura miner till skratt kräver sin man. Att vända arga inlåsta abonnenter till nöjda kunder kräver...två rödhåriga damer från kundtjänst! Vi lyfter på peruken för ett konsekvent koncept- och mediearbete över tid."

Tre Kronor Media & Reklam   Årets Mediebyrå 2011

De fem högst rankade byråerna i undersökningen är: 1. Tre Kronor Media & Reklam 2. OMD 3. Scream Mediabyrå 4. Bright Media Agency 5. AdOnBedömningsområden Fram till och med år 2011 var StockholmMediaAward, Årets Mediebyrå en tävling där mediebyråernas kunder huvudsakligen avgjorde vilken byrå som vann, men där även nedanstående områden vägde in. Samtliga områden bedömdes och viktades till ett slutligt resultat:Nöjd kund-index Index grundas på kunskap och åsikter inhämtade från respektive byrås kunder. Viktas 70 %.Storlek Mediebyråns byråintäkt är det mått vi använder. Viktas 5 %.Tillväxt Mediebyråns utveckling tre år tillbaka i tiden. Baseras på byråintäkt. Viktas 25 % (12,5% för tillväxt i procent, 12,5% för tillväxt i kronor).

Knullträdet   Starcom och Nationella Hivrådet | Årets Kampanj Grand Prix 2011

Motivering Grand Prix: ”Hur många gånger har man inte sett reklam för eller emot sex? Hur många gånger har det inte fallit platt? Här bevisas motsatsen. När väl skämt av karaktären ”föredömlig penetration av marknaden”, allmän fnissighet och rodnad hade lagt sig, kunde juryn konstatera att det fanns en solklar Grand Prix-vinnare i StockholmMediaAward, Årets Kampanj. Man har lyckats göra något nytt av något slitet. Bara ordet räcker för att du ska tänka efter. Att sedan kampanjen och resultatet var lysande gör inte saken sämre. Förra året lärde sig svenska folket två ord. Mikrofonkåt var det ena. Knullträd var det andra. Bägge gick hem i stugorna. Och hos juryn. Grattis Nationella Hivrådet för Knullträdet!”Nationella Hivrådet, Knullträdet, Starcom

Take Sthlm   Mindshare, MTV Networks och Nike | Årets Kampanj Guld 2011

Motivering Guld: ”Den här kampanjen vittnar om mod. Mod att välja bort. Mod att lita på sin kunskap och sitt varumärke. Mod att lita på insikten om sin målgrupp. Det självförtroendet kanske man redan har när man är en av världens största inom sin bransch. Kampanjen premieras för att man valt bort det breda och istället vågat lita på att välja de sammanhang där deras väl definierade, och spetsiga målgrupp befinner sig, dvs. i kanaler och på plattformar där unga redan “hänger”. Den insikten, och det modet, vill vi premiera. Vi hoppas att inte bara målgruppen ser det som en uppmuntran att springa ikapp! Grattis Nike för kampanjen Take STHLM!”Nike, Take Sthlm, Mindshare och MTV Networks

STOP till våld mot barn   Scream Mediabyrå och Rädda Barnen | Årets Kampanj Silver 2011

Motivering Silver: ”När mediet är hela idén, vad är mer självklart att premiera i en mediatävling? Man lyckas – återigen –bevisa att det inte bara är budget och räckvidd som skapar resultat. Man bevisar – återigen – kraften i tanken och idén. Detta har den här annonsören gjort om och om igen och många gånger förr. Ett väsentligt budskap, gjort på ett ovanligt begåvat sätt, där mediet givits och tar huvudrollen. Vi, och många stockholmare och göteborgare med oss, tycker att Stopp-knappen är ett lysande exempel hur man kan beröra människor med en enkel och klockren medialösning – en stopp-knapp på en buss. En insikt som är här för att stanna. Grattis Rädda Barnen för STOP till våld mot barn!"Silver – Rädda Barnen, STOP till våld mot barn, Scream Mediabyrå

Lantmännen   Årets Annonsör 2011

Motivering: ”Många av oss har svårt att ens få liv i en lagom uttorkad benjaminfikus. Hur mycket mer imponerande blir det inte när man lyckas skapa ny grönska i ett helt varumärke och på ganska kort tid göra en stor förflyttning i konsumenternas medvetande? Att återigen bli relevant och närvarande.Årets annonsör har länge stått med bägge fötterna i jorden. Kanske lite väl cementerat ibland? Och därför vill vi premiera det gedigna arbete man utfört med att så och plantera helt nya inslag i varumärket, för en väl utmejslad målgrupp.Arbetet presenterades för inte mer än ett år sedan. Fram till idag har man lyckats förflytta varumärket från att associeras till jordbruk till, som nu, bra mat från ett företag som tar ansvar. Det arbetet vill vi premiera.Det är många kranar på en plog brukar det heta. Lantmännen har skickligt, målmedvetet och kreativt använt sig av varenda en. Grattis Lantmännen!”

Lena K Samuelsson   Årets Branschpersonlighet 2011

Motivering: ”Trots hårda sparkrav på en tuff mediemarknad har Årets Branschpersonlighet skapat en kraftfull lagmaskin som lyckas vända verksamheten till vinst och samtidigt vara nyhetsledande. Med stort självförtroende och kreativitet lyfts oväntade ämnen fram på ett nyskapande sätt. Steg för steg har produkten föryngrats och förädlats – allt i linje med varumärket.”Lena K Samuelsson – chefredaktör på Svenska Dagbladet

Spotify   Årets Säljorganisation 2011

Motivering: ”Årets Säljorganisation i StockholmMediaAward 2011 har med sitt ödmjuka och familjära arbetssätt charmat oss inom Sveriges Mediebyråer. Deras arbete genomsyras av proaktivitet i kombination med flexibilitet och har alltid en hög pedagogisk förmåga som står i en klass för sig. Deras fokus på att arbeta fram kreativa förslag med mätbar kundnytta och att alltid leverera högsta möjliga kvalitet i alla led skapar en tillit till produkten som svämmar över på marknaden”.

Tre Kronor 2010

Tre Kronor Media & Reklam (Bark Stockholm)   Årets Mediebyrå 2010

VinnareStockholmMediaWeek 2010, Årets Mediebyrå är: Tre Kronor Media & Reklam (Bark Stockholm)“Topp 5” – högst rankade byråerna1. Tre Kronor Media & Reklam (Bark Stockholm) 2. Scream Mediabyrå 3. PHD 4. MAXUS Communications 5. Bizkit

Gunilla Herlitz

Gunilla Herliz   Årets Branschpersonlighet 2010

MotiveringEtt extremt år krävde extrema beslut. 2009 års branschpersonlighet lämnade ett bolag med lyckade nysatsningar och stabilitet för hårda tag och nedskärningar hos ett annat. Med både ekonomisk och journalistisk kompetens har hon klarat att navigera i ett år med extrem lågkonjunktur. Hon berör och väcker känslor av såväl beundran som skräck. Räddande ängel eller järnlady med hårdhandskar - oavsett vilket tog hon beslut som ingen före henne klarat att driva igenom och har definitivt satt ett personligt avtryck i mediebranschen under 2009. Årets Branschpersonlighet i StockholmMediaAward 2010 är - Gunilla Herlitz.

MTG TV

MTG TV   Årets Säljorganisation 2010

Årets Säljorganisation i StockholmMediaAward 2010 har trots sin storlek lyckats agera ledande i utvecklingen av nya annonslösningar. Vinnaren har visat stor öppenhet och tillgänglighet på alla nivåer. Kombinationen affärsmässighet, kundfokus och oväntade, smarta lösningar har placerat årets nr 1 i en klass för sig. Deras starka karaktärer ger oss  starka känslor… Årets Säljorganisation i StockholmMediaAward 2010 är - MTG TV.

Radiotjänst

Radiotjänst   Årets Annonsör 2010

Motivering”När var det boken Information Anxiety skrevs? På 1980-talet, eller på denna sidanav 2000-talet? Spelar ingen roll, mycket information har skapats sedan dess. Det kallas brus. Bruuuuussssss. Hur slår man igenom mediabruuuuuset? Jo med mod, en vilja att vilja ändra attityder, skapa nyheter som ger mening. Och vad får man då? Enkel matematik: genooooomslagskraft. Richard Saul Wurman, om han visste detta, skulle säkert varit stolt över Radiotjänst.”

Clearblue Ägglossningskalender   MediaCom och Procter & Gamble | Årets Kampanj Silver 2010

Motivering: ... något av det mest tabubelagda. Det krävs en hel del mod att gå på tunn is. Det krävs en hel del kunskap och erfarenhet att gå på tunn is. Kort sagt – för att inte sjunka som en gråsten i Mälaren gäller det att ha torrt på fötterna med hög målgruppsprecision ... och och och ... insikter i massor. För hur annars kan man som stort och mäktigt företag som Procter & Gamble bli insläppt i en persons privata och intima sfär? Bra gjort Procter & Gamble!”

Bok Happy Meal   OMD och McDonald's | Årets Kampanj Guld 2010

Motivering: ”Så enkelt, så svårt, så gudomligt. 28 bokstäver, 9 siffror plus en nolla - det är allt som behövs ... egentligen. Så viktigt, så avgörande och så bortglömt, konsten att läsa. En sådan uppförsbacke. Vilket mod det krävs och tålamod. Att så att säga sjunga Långsamhetens Lov. Och så otippat att just McDonald’s valde att göra gott på detta viset. Gott för de unga vetgiriga, för deras föräldrar, för sitt eget varumärke, för läsfrämjandet.”

Fredagsmys   OMD och OLW | Årets Kampanj Grand Prix 2010

Motivering Grand Prix : ”Finns det något mer skrämmande än det folkliga? Eller rättare sagt, finns det något mer lockande, inspirerande än det folkliga? Skiljelinjen skrivs från och med nu som före och efter att Fredagsmys blev en hel nations officiella angelägenhet. Med en avslappnad attityd och lite falsksång i soffan körde OLW ifatt, om och ifrån alla konkurrenter i 360 grader, förlåt 360 km/h.” Annonsör: OLW Kampanjnamn: Fredagsmys Mediebyrå: OMD

Eva Hamilton

Eva Hamilton   Årets Branschpersonlighet 2009

Nominerade i StockholmMediaAward, Årets Branschpersonlighet 2009Mattias Göransson – grundare Magasinet Filter. Eva Hamilton – vd SVT (för SVT Play) - en tjänst som förändrat tittarbeteenden. Isabella Löwengrip – bloggare på en av 2008 års mest välbesökta bloggar: Blondinbella. Newsmill-grundarna – Karin Eder Ekman, Leo Lagerkrantz och PM Nilsson. Spotify-grundarna – Daniel Ek och Martin Lorentzon.Vinnare i StockholmMediaAward, Årets Säljorganisation 2009 Eva Hamilton Juryns motivering”Hon har tagit den stora kolossen ut i det nya medielandskapet med en banbrytande tjänst som förändrat tittarbeteenden och som till och med de kommersiella kanalerna applåderar. Efter SVT Play är tv-landskapet inte sig likt. SVT har uppdaterat public service-begreppet.”

Årets säljorganisation

Svenska Dagbladet   Årets Säljorganisation 2009

Nominerade i StockholmMediaAward, Årets Säljorganisation 2009 Allers Förlag JCDecaux Svenska Dagbladet TV4 WyattVinnare i StockholmMediaAward, Årets Säljorganisation 2009 Svenska Dagbladet. Juryns motivering:”Årets Säljorganisation är lösningsorienterade, flexibla och utmanande. Har under 2008 på ett intelligent sätt integrerat redaktionen i sitt säljarbete utan att tumma på den redaktionella integriteten. De söker samarbeten, både off- och on-line, där andra bedriver mer eller mindre avancerat gissningsarbete om vart tidningsmarknaden är på väg.”

Årets Mediebyrå

Scream Mediebyrå   Årets Mediebyrå 2009

Tävlingsnominerade mediebyråer i StockholmMediaAward, Årets Mediebyrå 2009: AdOn Media Nordic Bizkit Bright Media Agency Carat Sverige Initiative Universal Media Maxus Communications AB MediaCom Mediaedge:cia Mindshare Sweden AB OMD Phd Scream Starcom Vizeum Sverige AB Zenithmedia

“Topp 5” – högst rankade byråerna

1. Scream Mediabyrå 2. Vizeum Sverige AB 3. Bizkit 4. Maxus Communications AB 5. Bright Media Agency ABVinnare StockhomMediaAward Årets Mediebyrå 2009 Scream Medieabyrå

Årets Kampanj

DN På stan i tre kanaler   Scream Mediabyrå och Dagens Nyheter | Årets Kampanj Guld 2009

Juryns motivering All business is local” är ett gammalt talesätt som stämmer väl in på detta hantverk. När samma insikter om målgruppen som var vägledande redan vid skapandet av produkten, också använts som grund för genomförandet av denna kampanj, kan det inte bli annat än mycket bra. När samtliga valda medier, i varje detalj, har använts på ett för målgruppen högst relevant sätt, applåderar vi. Och när detta dessutom kompletteras med smarta, engagerande aktiviteter på rätt platser På Stan, vid rätt tillfällen är det självklart att... ...Guld i StockholmMediaAward Årets Kampanj går till DN och Scream för kampanjen ”DN På Stan i tre kanaler”.

Årets Kampanj

Dove Go Fresh   Mindshare och Unilever | Årets Kampanj Silver 2009

Juryns motivering Som stor multinationell aktör, med en stark position inom kategorin, är det svårt att öka en redan stor marknadsandel. Men genom att använda både traditionella och nya kreativa medialösningar, som kittlar alla sinnen, hade de näsa för succé i sin lansering av en ny linje utan att kannibalisera på sin befintliga affär. En stor och bred kampanj som samtidigt lyckades gå på djupet i konsumentinsikter och kombinera visuella och doftande kreativa medielösningar som är relevanta för målgruppen. Ibland är det bra att gå dit näsan pekar...Silver i StockholmMediaAward Årets Kampanj går till Unilever och Mindshare för kampanjen Dove Go Fresh.Juryordförande: Katarina Jerndahl   |  Electrolux Övriga jurymedlemmar: Peter Callius  |  SIFO Research International Sweden AB Kristina Carlsson  |  Mediaedge:cia Urban Hilding  | Initiative Universal Media Beatrice Lindvall  |  Procter & Gamble Staffan Slörner  |  Försvarsmakten Petra Stenqvist  |  Syrup Hans Sydow  |  Saatchi & Saatchi Johnnie Åkerström  |  Bizkit

Årets Kampanj

Library Lovers   Vizeum och Svenska Biblioteksföreningen | Årets Kampanj Grand Prix 2009

Juryns motivering Att driva opinion i maktens korridorer brukar alltid vara ett diskret arbete – genom samtal person till person, och skickligt placerade debattartiklar, försöker man påverka den politiska agendan. Men när man vänder på logiken, och ställer sig högljutt mitt på scenen, ja då tänker man tvärtom: den stora allmänheten ska känna till vad man vill och vad man kämpar för, och trycka på den lilla primärmålgruppen som just här bara är tre personer. Tvärtom funkar. Om inte alla gör tvärtom. Det går att göra PR på köpt reklamplats. Vi blev inspirerade av ett sant kreativt medietänkande, och påminda om vikten av en riktigt duktig mediebyrå.Det är därför Grand Prix, i StockholmMediaAward Årets Kampanj, går till Svensk Biblioteksförening och Vizeum för kampanjen “Library Lovers”. Juryordförande: Katarina Jerndahl   |  Electrolux Övriga jurymedlemmar: Peter Callius  |  SIFO Research International Sweden AB Kristina Carlsson  |  Mediaedge:cia Urban Hilding  | Initiative Universal Media Beatrice Lindvall  |  Procter & Gamble Staffan Slörner  |  Försvarsmakten Petra Stenqvist  |  Syrup Hans Sydow  |  Saatchi & Saatchi Johnnie Åkerström  |  Bizkit

Arla Foods   Årets Annonsör 2009

Juryns motivering ”Denna annonsör är klart ledande i sin bransch när det gäller att utveckla och förnya sättet man kommunicerar på. Genom att utveckla innovativa lösningar i nya kanaler tillhandahåller man inte bara produkter utan också sann konsumentnytta med sina tjänster. Det rockar fett i mjölkfabriken.”

Årets Branschpersonlighet

Jan Scherman   Årets Branschpersonlighet 2008

Personer som nomineras till Årets Branschpersonlighet skall ha varit tongivande på den svenska mediemarknaden, väckt känslor och engagemang, varit nytänkande och innovativa och som har flyttat fram positionerna för den svenska mediemarknaden”De nominerade var: Jan Scherman – VD för TV4 AB. Tidigare programledare för samhällsmagasinet Kalla Fakta. Tomas Brunegård – VD för Stampen AB, ett av Sveriges största mediebolag. Stampen är huvudägare i 25 svenska morgontidningar samt ett flertal sajter och radiokanaler. Kenza Zouiten – bloggare, 16-åring som driver en av Sveriges mest välbesökta bloggar. Kenza.se har cirka 20 000 läsare om dagen. Niklas Zennström – Internetentreprenör och en av grundarna till riskkapitalbolaget Atomico, tv- och videotjänsten Joost, internet-telefoniföretaget Skype och fildelningsprogrammet KaZaA. Vinnare i Årets Branschpersonlighet 2008: Jan SchermanMotivering: ”En aktiv debattör som inte tvekar att rasa mot regeringens reklam- och mediepolitik och SVTs intrång på den kommersiella tv-marknaden. Han har initierat en aggressiv flerkanalsstrategi och tycks inte se någon begränsning i hur många kanaler som hans bolag kan driva. Samtidigt som han hanterade en rad uppmärksammade skandaler levererade han under 2007 det bästa resultatet i bolagets historia”.

Årets säljorganisation

MTG Radio   Årets Säljorganisation 2008

För att nomineras i StockholmMediaAwards kategori ”Årets Säljorganisation” skall man som ett medieföretags säljorganisation ha skapat stor nytta för sina annonsörer, samt underlättat och förstärkt mediebyråernas arbete. Man skall som säljorganisation ha utfört sina uppdrag över tid, på ett innovativt, effektivt och kundvänligt sätt.De nominerade var: MTG Radio, Fokus, Metro och MSNVinnare i Årets Säljorganisation 2008: MTG Radio Motivering: Årets Säljorganisation har utmärkt sig genom att driva sitt huvudmedia gentemot såväl annonsörer, medie- och reklambyråer. Medarbetarna i denna säljorganisation är kunniga och engagerade såväl vad gäller sitt eget medie, marknaden generellt samt i kundens affärer. De är proaktiva och kreativa och får idéer att bli genomförda. Det är inte bara en person som utmärker sig utan hela denna organisation har en generellt mycket hög nivå. En förbättringsåtgärd kan dock vara att VD:n lär sig svenska...”.

Årets Mediebyrå

Scream Mediabyrå   Årets Mediebyrå 2008

StockholmMediaAwards kategori ”Årets Mediebyrå” är huvudsakligen en tävling över vilken byrå som har nöjdast kunder, men där även byråstorlek (baserat på intäkt) samt tillväxt (över de senaste tre åren) bedöms och viktas till ett slutligt resultat. Årets Mediebyrå genomförs av Sveriges Mediebyråer tillsammans med branschtidningen Resumé och undersökningsföretaget EasyResearch.Byråer med högst totalranking: Initiative Universal Media OMD PHD Scream MediabyråVinnare i Årets Mediebyrå 2008: Guld: Scream Mediabyrå Silver: OMD Brons: PHDFörra året vann Vizeum och året dessförinnan vann Maxus.

Årets Annonsör

Försvarsmakten   Årets Annonsör 2008

Årets Annonsör utses av StockholmMediaAwards huvudjury, som utgör jury för både Årets Annonsör och Årets Kampanj.Motivering: ” När endast de bästa är gott nog att nå, krävs det att man är extra smart och begåvad i sin mediestrategi. Vara bäst på och respektera målgruppen, vara snabba att följa efter när de rör sig. Eller överraska och vara oväntad men alltid relevant. Här har man använd hela spektrat av mediemöjligheter. Från extremt smala och målgruppsinriktade köp som föreningssajter, sociala medier, rörligt utomhus, sponsring, events, mobil och DR till breda medieköp i TV, print, bio och på Internet. Allt på ett oerhört konsekvent sätt. Många gånger måste juryn alltid försvara sitt val. Inte den här gången. Vi står givakt för Årets annonsör. Grattis Försvarsmakten!”.Nominerade annonsörer: Aftonbladet Apoteket Försvarsmakten Parlino

Årets Kampanj

SAS Institute, ”Beslut genom tiderna”   Starcom och SAS | Årets Kampanj Silver 2008

Motivering: ”Idén att totalt dominera en enskild kanal har vi sett förut, dock aldrig så här snyggt förpackat. Vi blir lyriska när vi ser kampanjer där samspelet mellan treenigheten målgrupp-budskap-kanal i det närmaste är total, och där man utnyttjat mediets specifika egenskaper fullt ut. Att detta görs genom ett genialt och väl genomfört samarbete med en då nystartad tidskrift, gör det inte sämre. Silver går till en kampanj som är rent och snyggt genomförd och som är befriande ren från ”publikfriande lösnäsor”. I en allt mer fragmentiserad medievärld där målgruppens uppmärksamhet blir allt mer splittrad, är vi glada att premiera en kampanj som har det allt för många saknar – Fokus. Grattis till Starcom och SAS institute för kampanjen ”Beslut genom tiderna”.

Årets Kampanj

AMF Pension, ”Se dig själv som 70-åring”   MindShare och AMF Pension | Årets Kampanj Guld 2008

Motivering ”Gråa hår och rynkor känns långt borta. Och vem vill tänka på det när man är i början på karriären och livet. Att sälja en låg-engagemangsprodukt som dessutom oftast ger negativa associationer är en verkligen utmaning. Lösningen blev att leverera de gråa håren och rynkorna på rekordtid. Att med glimten i ögat förnya sig mot en yngre målgrupp, men inom ramen för en konsekvent och framgångsrik kampanj- och mediastrategi, det är starkt. När man dessutom på ett mycket innovativt sätt utnyttjar interaktiviteten i MMS-kanalen, med fantastiska kommersiella resultat, då är man värd att prisas. Så Guldet går till Mindshare och AMF Pension. Grattis!”.Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Årets Kampanj

Match.com ”Operation Höstmys”   PHD och Match.com | Årets Kampanj Grand Prix 2008

Motivering: ”Som marknadsledare är det svårt att fortsätta öka sin andel, potentialen ligger snarare i att försöka få kategorin att växa. Kampanjen är byggd utifrån en djup insikt om konsumenten, dennes känslor, tankar och beteenden. Genom smarta samarbeten och kreativ integrering mellan olika kanaler har man byggt trovärdighet och skapat underhållning på samma gång. Nu vågar vi också, för alla andra gör det ju, på rätta stället! Grand Prix går till PHD för Operation Höstmys för Match.com”

Årets Branschpersonlighet

Lars Adaktusson   Årets Branschpersonlighet 2007

Motiveringen ”En tjänare i allmänhetens tjänst bytte sida och kastade sig rakt in i årets hetaste debatt. Förutom att låta sin karriär bli ett slagkraftigt inlägg i debatten om public service har årets branschpersonlighet visat att personliga varumärken kan bära långt utanför de klassiska medievarumärkena. Lars Adaktusson är public service.”Kriterier för att bli nominerad till Årets branschpersonlighet 2007 Vinnare i kategorin Årets Branschpersonlighet är en person som har varit tongivande på den svenska mediemarknaden, som väckt känslor och engagemang, varit nytänkande och innovativ och som har flyttat fram positionerna för den svenska mediemarknaden.Jury för ”Årets Branschpersonlighet 2007" Pontus Schultz, Veckans Affärer Hanna Dunér, SvD Madeleine Östlund, Dagens Media Maria Lindholm, Resumé De nominerade var Lars Adaktusson – Programledare på TV8. Tidigare bland annat nyhetsankare i Aktuellt och programledare för samhällsprogrammet Agenda. Nyligen lämnade han SVT för MTG-ägda TV8, där han nu leder programmet Adaktusson.Lena K Samuelsson – Chefredaktör för Svenska Dagbladet, och som bland annat ligger bakom SvD Näringslivs framgångar där de har gått om Dagens Industri i räckvidd. Internationellt sett är det också stort med en chefredaktör som tar föräldraledigt.Jan Scherman – VD för TV4 AB. Tidigare programledare för samhällsmagasinet Kalla Fakta. Scherman är dessutom en aktiv mediedebattör. Han ligger bland annat bakom kanalens nischutveckling och TV4:s bästa resultat någonsin.Per Schlingman – Moderaternas partisekreterare. F.d. kommunikationschef och spin doctor åt Moderaterna när de vann valet 2006. Per Schlingman har varit framgångsrik både som medieprofil och politiker.

Årets säljorganisation

Kanal 5   Årets Säljorganisation 2007

Motiveringen: Säljorganisationen har en jämn och hög nivå på sina medarbetare. De har en god närvaro i hela landet och visar prov på stor förståelse för sin produkt i relation till annonsörens affär. De erbjuder en hög nivå på servicegrad och flexibilitet. Vinnaren har bibehållit sin höga nivå inom samtliga kriterier under 2006. Vinnaren är Kanal 5! Kriterier för att bli nominerad till Årets säljorganisation 2007 är: Säljorganisationen skall ha skapat stor nytta för sina annonsörer, samt underlättat och förstärkt mediebyråernas arbete. Vi söker ett medieföretags säljorganisation som över tid, på ett innovativt, effektivt och kundvänligt sätt sköter sitt uppdrag. Jämn hög nivå. Bra i hela landet. Förståelse för sin produkt i relation till annonsör. Hög servicenivå & flexibilitet. Jury för ”Årets Säljorganisation 2007” har varit: Leena Lundbladh, Maxus Ingela Urholm, Mediaedge:cia Tommy Gapinski, AdOn Christian Forsman, TBS De nominerade var: Aftonbladet (Mediehuset), Metro, TV4 Riks och TV4 Sverige, Kanal 5, MTG Radio

Årets Annonsör

SvenskaFans.com   Årets Annonsör 2007

Motiveringen: Hur länge har vi inte drömt om att våra kampanjer ska skapa engagemang, interaktivitet och relationer? Hur mycket har det inte snackats om UGC (användargenererat innehåll) i år? Och hur trötta är vi på att höra från byrån att budgeten är för liten? Årets annonsör gav oss glädjen tillbaka. De visade på stor kreativitet, gränsande till genialitet, genom att på ett enkelt sätt vända sig till de mångas kraft och sätta den i rörelse. Genom att använda sig av årets snackis blev det så mycket mer än snack. Människan vill skapa, vill vara delaktig och vill ha kul. Tack alla Fans! Årets annonsör är Svenskafans.com!Kriterier för att bli nominerad till Årets annonsör 2007 Årets annonsör har under 2006 bedrivit ett skickligt och innovativt mediearbete tillsammans med sin medierådgivare, eller på egen hand. Annonsören har använt sig av smarta, modiga och gränsöverskridande medieval oavsett storleken på sin budget. Annonsören har med hjälp av sitt medieval utmärkt sig positivt på den svenska medie- och annonsmarknaden. Vinnare kan vara någon av de tävlande kampanjerna i Årets Kampanj men det kan också vara någon som inte deltar i tävlingen.Jury för Årets Annonsör 2007 var Helena Westin, Aftonbladet (juryordförande), Johan Ekelin, LynxEye, Olle Söderberg, Söderberg Communication, Jessica Lundberg, OMD, Christian Dahlborg, Zenith Media, Sofie Westerstrand, Scream, Fredrik Landahl, Fortum, Maria Ling, SJ AB Kommunikation, Fredrik Söderhielm, A Non Smoking Generation.De nominerade till Årets annonsör 2007 var Svenska Spel IKEA Svenska-fans.com Apoteket

Årets Mediebyrå

Vizeum   Årets Mediebyrå 2007

Utmärkelsen Årets Mediebyrå delades ut i samarbete med branschtidningen Resumé. Rankingen av Sveriges bästa mediebyrå, görs med samma metod som Resumé rankar övriga byråer, men med två undantag. I bedömningen vägs även in byråns storlek (byråintäkt) och tillväxt. Den viktigaste variabeln är det betyg byråerna får av sina kunder, följt av tillväxt och storlek. 14 byråer deltog i undersökningen. Alla de största byråerna har deltagit men sju byråer placerade sig främst.De sju främsta byråerna var: • Bizkit • Bright Media Agency • Carat • Maxus • Mediacom • OMD • VizeumVinnare:Guld: Vizeum Silver: Maxus Brons: Bizkit

Årets Kampanj

Player Escort   OMD och McDonalds | Årets Kampanj Silver 2007

Motivering: När drömmar blir verklighet och verkligheten överträffar dikten får vi gåshud. När dessutom världens största evenemang plockas ner i vardagen och skapar minnen för livet för vanliga människor i vanliga liv blir media mäktigt. Och när en global aktör blir lokal och nära ska det belönas. Vi vill också springa in med hjältarna på plan! Grattis McDonald's Player Escort!Kriterier: Hur väl svarar kampanjen mot de uppställda målen? Har innovativa och nydanande element förstärkt kampanjens effekt? Har mediestrategins analys och insikter bidragit till en ökad kampanj effekt? Vad har kampanjen gett för resultat?Jury för Årets Kampanj 2007 har varit Helena Westin, Aftonbladet (juryordförande), Johan Ekelin, LynxEye, Olle Söderberg, Söderberg Communication, Jessica Lundberg, OMD, Christian Dahlborg, Zenith Media, Sofie Westerstrand, Scream, Fredrik Landahl, Fortum, Maria Ling, SJ AB Kommunikation, Fredrik Söderhielm, A Non Smoking Generation.De nominerade i Årets kampanj 2007 var Starcom, Studentkampanjen, IT-resurs Carat, Triss, Svenska Spel Initiative Universal Media, Älska MER, Coca-Cola Company Starcom, Norrlands Guld, Spendrups Initiative Universal Media, Sprite Zero, Coca-Cola Company Starcom, Reklamfilmstävling, Svenska-fans.com Manolito, Vem är Gunnar Barbarotti, Albert Bonniers Förlag Starcom, Guitar Hero, Activision Scream, Borat, 20th Century Fox Starcom, Bolltrollaren, Svenska-fans.com Zenith, Golf, Puma, Starcom, Lansering, GO OMD, Player Escort, McDonald’s

Årets Kampanj

Norrlands Guld   Starcom och Spendrups | Årets Kampanj Guld 2007

Motivering: Snart är det lördag igen Att hålla fast i ett koncept utan att bli tråkig, att vara uthållig utan att trötta ut och att veta precis hur mycket fräscha ingredienser som ska i burken för att förnya utan att förändra är imponerande. Att göra rena underhållningsmedia till reklam som blir underhållande är jättekul. Att tänka tvärtom i enmedievärld där allt blir kortare och snabbare genom att gå mot strömmen och bre ut sig med långa enheter och över hela året är snart en dygd. Snart ser fler att allt kommunicerar! Snart är det lördag igen! Kriterier: Hur väl svarar kampanjen mot de uppställda målen? Har innovativa och nydanande element förstärkt kampanjens effekt? Har mediestrategins analys och insikter bidragit till en ökad kampanj effekt? Vad har kampanjen gett för resultat?Jury för Årets Kampanj 2007” har varit: Helena Westin, Aftonbladet (juryordförande), Johan Ekelin, LynxEye, Olle Söderberg, Söderberg Communication, Jessica Lundberg, OMD, Christian Dahlborg, Zenith Media, Sofie Westerstrand, Scream, Fredrik Landahl, Fortum, Maria Ling, SJ AB Kommunikation, Fredrik Söderhielm, A Non Smoking Generation.De nominerade i Årets kampanj 2007 är: Starcom, Studentkampanjen, IT-resurs Carat, Triss, Svenska Spel Initiative Universal Media, Älska MER, Coca-Cola Company Starcom, Norrlands Guld, Spendrups Initiative Universal Media, Sprite Zero, Coca-Cola Company Starcom, Reklamfilmstävling, Svenska-fans.com Manolito, Vem är Gunnar Barbarotti, Albert Bonniers Förlag Starcom, Guitar Hero, Activision Scream, Borat, 20th Century Fox Starcom, Bolltrollaren, Svenska-fans.com Zenith, Golf, Puma, Starcom, Lansering, GO OMD, Player Escort, McDonald’s

Årets Kampanj

Älska MER   Initiative Universal Media och Coca Cola Company | Årets Kampanj Grand Prix 2007

Motivering: När världen är kall, tuff och hård känns det bra att annonsörer vill, vågar och fattar att kärlek är en positiv kraft som kan förändra och förbättra, inte bara livet utan rent konkret trender, marknadsandelar och försäljning. Ibland kan man dock luras att tro att livet är en räkmacka, som inte kräver ansträngning. Denna kampanj har verkligen krävt ansträngning. Det kärleksfulla budskapet i kombination med spänstiga, relevanta och innovativa medieplaceringar känns så där självklart att man önskar att man hade gjort den själv, men vi fattar att det inte kan ha varit enkelt att genomföra. Vi förstår att ni verkligen ansträngt er för världen känns faktiskt lite bättre för ett tag. Vi älskar sätena, sofforna och gemenskapen. Vi älskar MER!Kriterier: Hur väl svarar kampanjen mot de uppställda målen? Har innovativa och nydanande element förstärkt kampanjens effekt? Har mediestrategins analys och insikter bidragit till en ökad kampanj effekt? Vad har kampanjen gett för resultat?Jury för " Årets Kampanj 2007” har varit: Helena Westin, Aftonbladet (juryordförande) Johan Ekelin, LynxEye, Olle Söderberg Söderberg Communication, Jessica Lundberg, OMD Christian Dahlborg, Zenith Media Sofie Westerstrand, Scream Fredrik Landahl, Fortum, Maria Ling, SJ AB Kommunikation Fredrik Söderhielm, A Non Smoking Generation.De nominerade i Årets kampanj 2007 var: Starcom, Studentkampanjen, IT-resurs Carat, Triss, Svenska Spel Initiative Universal Media, Älska MER, Coca-Cola Company Starcom, Norrlands Guld, Spendrups Initiative Universal Media, Sprite Zero, Coca-Cola Company Starcom, Reklamfilmstävling, Svenska-fans.com Manolito, Vem är Gunnar Barbarotti, Albert Bonniers Förlag Starcom, Guitar Hero, Activision Scream, Borat, 20th Century Fox Starcom, Bolltrollaren, Svenska-fans.com Zenith, Golf, Puma, Starcom, Lansering, GO OMD, Player Escort, McDonald’s

Årets Branschpersonlighet

Stefan Persson, Hennes & Mauritz   Årets Branschpersonlighet 2006

Prisutdelare: Annie Wegelius, KristallenMotiveringen: Årets branschpersonlighet har skapat en institution i det svenska medielandskapet. En institution som har talangen att förändras och förnya sig och ständigt ligga i framkant av trender och utveckling. Årets branschpersonlighet har med sin marknadsföring skapat och drivit debatten om reklamens roll i näringslivet och rollen i samhället. Chockat, provocerat men också anpassats. Det senaste året har företagets marknadsföring återigen förnyats och utvecklats utan att tappa sin form. Lanseringen tillsammans med Karl Lagerfeld gav eko i hela världen. Stefan Perssons satsning på marknadsföring för Hennes & Mauritz är konsekvent, central, debattglad och ständigt utvecklande och har blivit ett signum för hela företaget. Därför är Stefan Persson årets branschpersonlighet.Kriterier för att bli nominerad till Årets branschpersonlighet 2005/06: ” Personer som har varit tongivande på den svenska mediemarknaden, väckt känslor och engagemang, varit nytänkande och innovativa och som har flyttat fram positionerna för den svenska mediemarknaden” Jury för ”Branschpersonlighet 2005/06” har varit: Pia Grahn Brikell, Dagens Industri Hanna Dunér, Dagens Media Tobias Rydergren, Resumé Pontus Schultz, Att:ention/Veckans Affärer De nominerade är: Otto Sjöberg, Expressen Sara Damber, Socialdepartementet (projektet ”Flicka”) Patrick Ståhle, Aegis Media Nordic Stefan Persson, Hennes & Mauritz

Årets säljorganisation

Kanal 5   Årets Säljorganisation 2006

Prisutdelare: Pelle Lydmar, HotellkungMotiveringen: ” Den proffsigaste och mest kundvänliga säljorganisationen i branschen. De har bibehållit sin ödmjukhet och gjort stor nytta för sina kunder över tid på ett innovativt affärsmässigt sätt” Vinnaren är: Kanal 5 !Kriterier för att bli nominerad till Årets säljorganisation 2005/06 är: ” Dessa säljorganisationer har skapat stor nytta för sina annonsörer, samt underlättat och förstärkt mediebyråernas arbete. Det är medieföretags säljorganisationer som över tid, på ett innovativt, effektivt och kundvänligt sätt utför sina uppdrag” Jury för ”Årets Säljorganisation 2005/06” har varit: Malin Häger, Starcom Per Ek, Vizeum Fredrik Pettersson, Mindshare Anna-Lena Karlsson, Mediaedge: cia De nominerade var: Metro Kanal 5 MSN Stockholm City

Årets Annonsör

Cederroth   Årets Annonsör 2006

Prisutdelare: Kattis Ahlström, ICA KurirenMotiveringen: En insikt är när man känner det insedda som så självklart, att världen inte är sig lik efteråt. Vi låg sömnlösa och önskade att vi också kom på så enkla, självklara mediestrategier att vi också, med små budgetar, kunde nå stora resultat.Årets Annonsör i StockholmMediaAward är enkel att utse. För annonsören Cederroths med sin produkt Valerina är det så tydligt (eftersom reklamen inte är revolutionerande) att den enkla men insiktsfulla mediestrategin verkligen har åstadkommit en förändring och skapat Valerinas framgång. Att med små medel våga välja smalt och hitta sin tid. Det känns rogivande!Kriterier för att bli nominerad till Årets annonsör 2005/06: Årets Annonsör har under 2005-2006 genom ett framgångsrikt och kreativt kommunikationsarbete baserat på stort mod, innovativa och gänsöverskridande lösningar, åstadkommit stordådJury för Årets Annonsör 2005/06: Helena Westin, juryordförande Anna Malmhake, vd TEMO Anna Qvennerstedt, copywriter Forsman & Bodenfors Annica Axelsson, divisionschef Svenska Spel Daniel Collin, vd Mediaedge:cia Karin Moberg, marknadsdirektör Telia Sonera Niclas Fröberg, vd Mindshare Peter Kusoffsky, vice vd Starcom Ulf Hermansson-Samell, marknadschef SASDe nominerade till Årets annonsör 2005/06 var: MQ Posten Telia Cederroths med Valerina

Årets Mediebyrå

Maxus   Årets Mediebyrå 2006

Prisutdelare: Marie Ehrling, TeliaSoneraMotiveringen: I årets undersökning är mediebyråernas kunder till och med ännu nöjdare än förra året. I toppen är det precis som förra året mycket jämnt. Trots det kan vi presentera en ensam vinnare som med en noslängd kommer först i mål. Årets mediebyrå är Maxus. Förutom att Maxus når det högsta totalbetyget utmärker sig byrån genom att inte falla igenom på någon enstaka parameter. Maxus kunder uppskattar särskilt byrån för dess förmåga att inom de tider de lovat leverera tjänster med hög kunskap om kommunikaton och mediekanaler. Maxus utmärker sig äver genom att uppvisa ett väl fungerande samarbete med kundernas övriga kommunikationspartners och genom sitt stora engagemang.Kriterier för att bli nominerad till Årets Mediebyra 2005/06: För att utse Årets mediebyrå kontaktades marknadschefer eller marknadsdirektörer hos Sveriges 500 viktigaste annonsörer för att svara på 11 frågor om hur de upplever sin mediebyrå. Årets Mediebyrå är den byrå som ges det högsta totala betyget av sina kunder.Juryn för Årets Mediebyrå 2005/06” har varit: Sveriges 400 viktigaste annonsörerDe högst rankade i Årets Mediebyrå är: Maxus Bizkit Bright Media Carat AdOn Mindshare Starcom

Årets Kampanj

Kyss mig   Initiative Universal och Stimirol | Årets Kampanj Silver 2006

Prisutdelare: Helena Westin, AftonbladetMotivering: Blöta pussar och heta kyssar vill vi gärna ha många. Men att så många kyssar kunde fås för så lite pengar, det hade vi aldrig trott. Silvermedaljören i Årets Kampanj har visat att de insett vad som driver målgruppen, lyckats aktivera de reklamskeptiska på deras egna villkor, i deras egna krypin och blivit den där kompisen som får vara med. Skicka en kyss, det kan förändra världen! Silvermedaljören är: Stimorol!Kriterier: ”Årets mediekampanj mot en definierad målgrupp belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjen skall kännas nydanande, innovativ, och helst utmana traditionella medielösningar.”Jury för Årets Kampanj 2005/06” har varit: Helena Westin, juryordförande Anna Malmhake, vd TEMO Anna Qvennerstedt, copywriter Forsman & Bodenfors Annica Axelsson, divisionschef Svenska Spel Daniel Collin, vd Mediaedge:cia Karin Moberg, marknadsdirektör Telia Sonera Niclas Fröberg, vd Mindshare Peter Kusoffsky, vice vd Starcom Ulf Hermansson-Samell, marknadschef SASDe nominerade i Årets kampanj 2005/06 är: Kolmården, Sommarkampanj 2005 - Vizeum Norrmejerier, Gainomax - Outcom Polarn&Pyret, Väderkampanj 2006 - Vizeum Nokia, Nokia 6630 - Mediacom SJ, Priskampanj mot flygresenärer - Bizkit PokerStars, PokerStars launch - MindShare Svenska Spel, Stryktipset 13 rätt - Carat Gant, Kennedy - Starcom Föreningssparbanken, Konsumtionslån - Mediaedge/CIA V&S Group, Soundful Cognac testing - Starcom NK, Vårens flora - Scream Svenska Spel, Lotto 25 år - Carat Cederoths, Date Star - Starcom Activision, Tony Hawk American Wastland - Starcom Cederoths, Valeria - Starcom AXA- Axa-svenskan - Starcom Posten, Julfrimärken - Starcom Stimorol, Kyss mig - Initiative

Årets Kampanj

Lotto 25 år   Carat och Lotto 25 år | Årets Kampanj Guld 2006

Prisutdelare: Helena Westin, AftonbladetMotivering: När mediet blir budskapet börjar det kittla. När vi kan blunda och drömma är livet härligt. Men att genom media valet radio lyckas förverkliga drömmar så att många människor faktiskt tänker, känner och gör nåt är stort. Att dessutom, trots att man egentligen inte behöver, hitta kollegor att samarbeta med och därmed integrera sin kommunikation med andra produkter och varumärken det gillar vi. Tillsammans är ni starka!Guldmedaljören är: Lotto 25 år!Kriterier: ”Årets mediekampanj mot en definierad målgrupp belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjen skall kännas nydanande, innovativ, och helst utmana traditionella medielösningar.”Jury för Årets Kampanj 2005/06” har varit: Helena Westin, juryordförande Anna Malmhake, vd TEMO Anna Qvennerstedt, copywriter Forsman & Bodenfors Annica Axelsson, divisionschef Svenska Spel Daniel Collin, vd Mediaedge:cia Karin Moberg, marknadsdirektör Telia Sonera Niclas Fröberg, vd Mindshare Peter Kusoffsky, vice vd Starcom Ulf Hermansson-Samell, marknadschef SASDe nominerade i Årets kampanj 2005/06 är: Kolmården, Sommarkampanj 2005 - Vizeum Norrmejerier, Gainomax - Outcom Polarn&Pyret, Väderkampanj 2006 - Vizeum Nokia, Nokia 6630 - Mediacom SJ, Priskampanj mot flygresenärer - Bizkit PokerStars, PokerStars launch - MindShare Svenska Spel, Stryktipset 13 rätt - Carat Gant, Kennedy - Starcom Föreningssparbanken, Konsumtionslån - Mediaedge/CIA V&S Group, Soundful Cognac testing - Starcom NK, Vårens flora - Scream Svenska Spel, Lotto 25 år - Carat Cederoths, Date Star - Starcom Activision, Tony Hawk American Wastland - Starcom Cederoths, Valeria - Starcom AXA- Axa-svenskan - Starcom Posten, Julfrimärken - Starcom Stimorol, Kyss mig - Initiative

Årets Kampanj

Julfrimärken   Starcom och Posten | Årets Kampanj Grand Prix 2006

Prisutdelare: Helena Westin, AftonbladetMotivering: Att göra sant integrerade, innovativa och insiktsfulla kampanjer är stort. Att jobba med gamla traditioner, ta hotet från nya kanaler och vända det till sin fördel gör oss milda till sinnet och är ännu större. Mediabyrån, reklambyrån och annonsören har gjort varje del i kampanjen till en egen liten helhet, som samspelar med de övriga, de gick in på en hög nivå och höjde i varje steg av den långa kampanjen. Vi vill skicka fler julkort, vänta i fler pusskurer och se fler kampanjer som är innovativa, insiktsfulla och där medievalen är en hörnsten i framgången. Resultatet? Grand Prix!!!Grand Prix medaljören är: Postens julkortskampanj!Kriterier: ”Årets mediekampanj mot en definierad målgrupp belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjen skall kännas nydanande, innovativ, och helst utmana traditionella medielösningar.”Jury för Årets Kampanj 2005/06” har varit: Helena Westin, juryordförande Anna Malmhake, vd TEMO Anna Qvennerstedt, copywriter Forsman & Bodenfors Annica Axelsson, divisionschef Svenska Spel Daniel Collin, vd Mediaedge:cia Karin Moberg, marknadsdirektör Telia Sonera Niclas Fröberg, vd Mindshare Peter Kusoffsky, vice vd Starcom Ulf Hermansson-Samell, marknadschef SASDe nominerade i Årets kampanj 2005/06 är: Kolmården, Sommarkampanj 2005 - Vizeum Norrmejerier, Gainomax - Outcom Polarn&Pyret, Väderkampanj 2006 - Vizeum Nokia, Nokia 6630 - Mediacom SJ, Priskampanj mot flygresenärer - Bizkit PokerStars, PokerStars launch - MindShare Svenska Spel, Stryktipset 13 rätt - Carat Gant, Kennedy - Starcom Föreningssparbanken, Konsumtionslån - Mediaedge/CIA V&S Group, Soundful Cognac testing - Starcom NK, Vårens flora - Scream Svenska Spel, Lotto 25 år - Carat Cederoths, Date Star - Starcom Activision, Tony Hawk American Wastland - Starcom Cederoths, Valeria - Starcom AXA- Axa-svenskan - Starcom Posten, Julfrimärken - Starcom Stimorol, Kyss mig - Initiative