Behovsanalys
Steg 1
GENOM ATT FOKUSERA på vad ni vill och behöver ökar möjligheterna för att upphandlingen ska ge ordentlig affärsnytta. För att kunna utforma en relevant inbjudan och hitta rätt urval av byråer är det därför viktigt att ni ser över er era behov (utmaningar, målbilder, samarbetsformer, etc.).
BESTÄLLARENS ANSVAR:
→ Gör en analys av verksamhetens behov och vilken typ av byrå som kan ger er mest nytta. Använd stöddokumentet Checklista, behovsanalys inför byråval.
→ Välj ut en arbetsgrupp som kommer att vara tillgänglig för möten och frågor under hela pitchförfarandet.
→ Kontakta gärna branschorganisationen eller några mediebyråer för att göra research vad marknaden erbjuder, om detta inte känns solklart.
→ Tänk på att ni kan behöva förtydliga eller justera kravprofilen efter ert researcharbete.
BYRÅNS ANSVAR:
Byrån är inte delaktig i behovsanalysen.