Ad fraud-mätning

Sveriges Mediebyåers initiativ MKRB, Mediebranschens kommitté för rörlig bild, driver ett ad fraud-projekt för att kartlägga hur stor andel av trafiken (gällande online video) hos svenska publicister som utgörs av fraud trafik. Syftet med ad fraud-projektet är huvudsakligen att skapa trygghet för annonsörer i sina medieval. Den första ad fraud-mätningen genomfördes av Meetrics 2017.

Senaste mätning; undersökta och fraud free-klassade* svenska nätverk & publicister samt mätleverantör redovisas nedan:

Mätning utförd:Publicister/Nätverk:Mätleverantör
okt 2019NENT GroupMeetrics
april 2019Bonnier NewsGoogle Ad Manager 360
maj 2017Discovery Networks SwedenMeetrics
maj 2017MediekompanietMeetrics
maj 2017SchibstedMeetrics
maj 2017SellbranchMeetrics
april 2019SmartclipDoubleVerify
feb 2019TV4 PlayMeetrics
maj 2017XaxisMeetrics

* fraud free-klassificering enligt MKRB.

På filmklippet kan du höra Patrick Wallin, ordf i MKRB, berätta mer om ad fraud-mätningen.

KURSSTART 17:E FEBRUARI
Affärstänk för byråexperter
En kurs för dig på byrå som vill fördjupa din strategiska förståelse av marknadsföring och försäljning. Under ledning av Erik Modig.
Läs mer
Mediebranschens stora årliga event
Stockholm
MediaWeek
StockholmMediaWeek arrangeras av Sveriges Mediebyråer och är ett seminarium om engagerande och aktuella marknadskommunikations- och mediefrågor, belysta av branschens mest intressanta personligheter.
Läs mer