Ad fraud-mätning

Sveriges Mediebyåers initiativ MKRB, Mediebranschens kommitté för rörlig bild, driver ett ad fraud-projekt för att kartlägga hur stor andel av trafiken (gällande online video) hos svenska publicister som utgörs av fraud trafik. Syftet med ad fraud-projektet är huvudsakligen att skapa trygghet för annonsörer i sina medieval. Den första ad fraud-mätningen genomfördes av Meetrics 2017.

Senaste mätning; undersökta och fraud free-klassade* svenska nätverk & publicister samt mätleverantör redovisas nedan:

Mätning utförd:Publicister/Nätverk:Mätleverantör
okt 2019NENT GroupMeetrics
april 2019Bonnier NewsGoogle Ad Manager 360
maj 2017Discovery Networks SwedenMeetrics
maj 2017MediekompanietMeetrics
maj 2017SchibstedMeetrics
maj 2017SellbranchMeetrics
april 2019SmartclipDoubleVerify
feb 2019TV4 PlayMeetrics
maj 2017XaxisMeetrics

* fraud free-klassificering enligt MKRB.

På filmklippet kan du höra Patrick Wallin, ordf i MKRB, berätta mer om ad fraud-mätningen.

VAR EN DEL AV FÖRÄNDRINGEN
Delta i global undersökning om mångfald & inkludering
Måndag 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder inom dessa områden. Med anledning av undersökningn går Sveriges Annonsörer, SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB, All of Us, Swedish Content Agencies samman i ett gemensamt upprop till alla anställda i branschen att svara på undersökningen. Totalt deltar 27 länder i studien.
Läs mer