Ad fraud-mätning
Sveriges Mediebyåers initiativ MKRB, Mediebranschens kommitté för rörlig bild, driver ett ad fraud-projekt för att kartlägga hur stor andel av trafiken (gällande online video) hos svenska publicister som utgörs av fraud trafik. Syftet med ad fraud-projektet är huvudsakligen att skapa trygghet för annonsörer i sina medieval. Den första ad fraud-mätningen genomfördes av Meetrics 2017.
Senaste mätning; undersökta och fraud free-klassade* svenska nätverk & publicister samt mätleverantör redovisas nedan:
Mätning utförd: | Publicister/Nätverk: | Mätleverantör |
okt 2019 | NENT Group | Meetrics |
april 2019 | Bonnier News | Google Ad Manager 360 |
maj 2017 | Discovery Networks Sweden | Meetrics |
maj 2017 | Mediekompaniet | Meetrics |
maj 2017 | Schibsted | Meetrics |
maj 2017 | Sellbranch | Meetrics |
april 2019 | Smartclip | DoubleVerify |
feb 2019 | TV4 Play | Meetrics |
maj 2017 | Xaxis | Meetrics |
* fraud free-klassificering enligt MKRB.
På filmklippet kan du höra Patrick Wallin, ordf i MKRB, berätta mer om ad fraud-mätningen.