om oss

38 medlemsbyråer.
900 personmedlemmar.
13 miljarder att investera i kommunikation.

Föreningen idag.

I dagsläget har föreningen Sveriges Mediebyråer ca 900 personmedlemmar fördelade på 38 mediebyråer, som idag hanterar ca 13 miljarder kronor i kommunikationsinvesteringar åt sina uppdragsgivare.

Styrelsen

Ordförande 
Daniel Eriksson, AdOn

Styrelseledamöter 
Benjamin Holmfred, IUM
Christine Völcker, Vizeum

Göran af Klercker, Publicis Media
Jenny Leeb, Bizkit Havas

Fredrik Eriksson, OMD
Malin Johansson, Tre Kronor Media
Ragnar Tingström, Scream
Therese Andersson, HowCom

Valberedning
Niclas Fröberg, Tre Kronor Media
Nike Carlstoft, Dentsu Aegis
Urban Hilding, Hear Mediebyrå

Viktiga länkar

Ad fraud-mätning

Joint Industry Committees

Rekommendationer för samarbete mellan annonsörer och mediebyråer

Pitchrekommendationer

Våra stadgar

Bli medlem


Ansökan om medlemskap görs skriftligen, via mail, och skickas till
info@sverigesmediebyråer.se. Ansökan ska innehålla en kort beskrivning av:

  • Byråns verksamhet utifrån föreningens stadgar vad avser transparens och oberoende i både kanal och ägande.
  • Vilka verktyg och system för analys, köp och uppföljning inom olika medieslag som byrån använder sig av.
  • Vilka medier som byrån för kunds räkning haft transaktion med de senaste sex månaderna.

Medlemskap beslutas av styrelsen och styrelsen är inte skyldig att motivera sitt beslut.

Vad är det? Föreningen Sveriges Mediebyråer är en ideell förening vars syfte är att tillvara ta sina medlemmars (mediebyråernas) intresse, genom att konkurrensneutralt främja mediebyråbranschens utveckling avseende kompetens, affärsmöjligheter, identitet och etik.

Varför gör vi detta? Sveriges Mediebyråer organiserar sig för att vi vill förstärka och tydliggöra vårt erbjudande till våra uppdragsgivare och kommunikationsmarknadens övriga aktörer.

Vi vill också skapa en starkare branschorganisation och en tydlig företrädare för våra medlemsbyråer.

Hur? Föreningen skall genom att främja intern och extern debatt om marknadskommunikationens villkor, samt genom att göra gemensam sak med andra branschaktörer i generella frågor, stimulera mediebyråbranschens egenutveckling.

Detta sker bl a genom att aktivt deltaga i utvecklingen av media, mätmetoder, undersökningar och etiska grunder för medierådgivningsarbetet.

Genom att årligen genomföra mediebranschens eget forum, StockholmMediaWeek, samt tävlingen StockholmMediaAward (som belönar och uppmärksammar branschens främsta aktörer) skapar vi en publik plattform för vår egen bransch.

Vilka? Till medlem i föreningen kan antas den juridiska person som har som sin huvudsakliga verksamhet att objektivt ge råd kring, planera och hantera transaktioner av medie- och kommunikationsaktiviteter inom alla huvudmediekanaler (såsom tv, radio, dag-/ kvällspress, magasin, online, utomhus, bio etc) åt annonsör utan egen position, ägande eller säljuppdrag i aktuell kommunikationskanal.

VAR EN DEL AV FÖRÄNDRINGEN
Delta i global undersökning om mångfald & inkludering
Måndag 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder inom dessa områden. Med anledning av undersökningn går Sveriges Annonsörer, SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB, All of Us, Swedish Content Agencies samman i ett gemensamt upprop till alla anställda i branschen att svara på undersökningen. Totalt deltar 27 länder i studien.
Läs mer