Pitchstandard

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar Komm, Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer två nya pitchstandarder – en för upphandling av kommunikationsbyråtjänster och en för mediebyråtjänster.På denna sida har vi samlat alla dokument och material för att det skall vara enkelt att hitta och navigera rätt.

Mediebyrå

Ladda ner Pitchstandard (mediebyrå) 2025

Stöddokument mediebyrå

NDA Mall mediebyrå

RFI mediebyrå

RFP mediebyrå

Checklista behovsanalys mediebyrå

Checklista kemimöte mediebyrå

Checklista fördjupningsmöte mediebyrå

Stöddokument för kommunikationsbyrå hittar du på komm.se


Upphandling – steg för steg 

STEG 1.

Behovsanalys

Tänk igenom uppdraget och vad som är viktigt för ett byråsamarbete.

STEG 2.

Efterfråga information via RFI

(5–6 byråer)
Samla information om intressanta kandidater via branschens standardiserade RFI. Utvärdera därefter vilka ni vill träffa.

STEG 3.

Kemimöte

(3–5 byråer)
Träffa de byråer ni tror kan matcha era behov. Ni redogör för förutsättningarna och byråerna berättar mer om sig själva. Utvärdera därefter vilka ni bjuder in till pitch.

STEG 4.

Inbjudan till fördjupningsmöte

(2–3 byråer)
Bjud in slutkandidaterna via branschens standardiserade RFP till fördjupningsmöte.

STEG 5.

Fördjupningsmöte

Möte där byrån presenterar resonemang utifrån era väld valda fördjupningsfrågor alternativt kundcase för att få djupare förståelse för hur de arbetar. Utvärdera därefter vilken byrå som kan hjälpa er på bästa sätt.

STEG 6.

Gör ert val av byrå

Meddela samtliga byråer och ge relevant feedback. Det gynnar i längden alla inblandade.

Ladda ned hela mallen för pichstandard som .pdf