Jan Helin är Årets Branschpersonlighet

StockholmMediaAward är en av Sveriges största medietävlingar. Nu står det klart vem som blir Årets Branschpersonlighet i StockholmMediaAward 2016. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som pågår just nu på China Teatern i Stockholm.

Vinnare:
Jan Helin – Journalist och publicist. Tidigare vd och chefredaktör för Aftonbladet, i dag programdirektör på SVT.

Motivering:

Med facit i hand känns det som en självklarhet, men att ständigt vara där och knuffa alla gränser framåt kräver ett passionerat ledarskap och stort mod. Att våga satsa fullt ut på nya och oprövade plattformar och samtidigt inse att det ibland måste bli dikeskörningar för att nå framgång. Att hantera och skapa ett samspel mellan 3 miljoner dagliga läsare, och annonsörers ständiga behov av nya kommunikationsvägar, kräver både kreativitet och fingertoppskänsla. Passionen lyser dessutom ännu starkare nu när det blir tydligt att det publicistiska kallet är ännu större än det kommersiella.

De nominerade i kategorin Årets Branschpersonlighet i tävlingen StockholmMediaAward är personer som har varit tongivande på den svenska mediemarknaden, väckt känslor och engagemang, varit nytänkande och innovativa och som har flyttat fram positionerna för den svenska mediemarknaden.

De nominerade var:
Peder Bonnier
Jan Helin
Hanna Widell & Amanda Schulman

Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på www.stockholmmediaweek.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Marina Ahlberg, projektledare StockholmMediaWeek, marina@sverigesmediebyraer.se
Urban Hilding, ordförande Sveriges Mediebyråer och talesperson för juryn som utser Årets Branschpersonlighet, urban.hilding@ium.se

VAR EN DEL AV FÖRÄNDRINGEN
Delta i global undersökning om mångfald & inkludering
Måndag 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder inom dessa områden. Med anledning av undersökningn går Sveriges Annonsörer, SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB, All of Us, Swedish Content Agencies samman i ett gemensamt upprop till alla anställda i branschen att svara på undersökningen. Totalt deltar 27 länder i studien.
Läs mer