Klarna utsedd till Årets Annonsör

Nu står det klart att Klarna tar hem titeln som Årets Annonsör i StockholmMediaAward 2019. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som just nu pågår på China Teatern i Stockholm.

Bedömningskriterier:
Årets Annonsör ska, genom ett framgångsrikt och kreativt kommunikationsarbete, ha bedrivit ett skickligt mediearbete. Annonsören har använt sig av smarta, modiga och/eller gränsöverskridande medieval oavsett storleken på sin mediebudget. Annonsören har med hjälp av sitt medieval utmärkt sig positivt på den svenska medie- och annonsmarknaden.

Vinnare:
Klarna

Motivering:
Året Annonsör har med självförtroende, självdistans och nytänkande vågat skapa ett helt eget uttryck i en traditionell och förtroendetung bransch. I stället för tusen hårda, och i värsta fall svårförstådda argument, har man vågat samla all sin kommunikation kring känslan och upplevelsen som tjänsten ska ge användarna. En idé som med höjd och konsekvens tagits ut i breda media, sociala kanaler, tappat in på populärkultur, blivit nytänkande pr och till och med produkter som gestaltar varumärket. Varje kontaktpunkt har gjorts till bärare av vad man står för och ett annorlundaskap som får oss att vilja prata om det och dela det med andra. Genom att ta sitt koncept hela vägen har man lämnat stimmet av startups bakom sig och blivit branschens tydliga och moderna nytänkare. Flåsande i nacken på jättarna. Smooth jobbat!

De nominerade i Årets Annonsör 2019 var:
Arla, Försvarsmakten, IKEA, Klarna, McDonald’s och Oatly.

Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på www.stockholmmediaweek.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Marina Ahlberg, projektledare StockholmMediaWeek, marina@sverigesmediebyraer.se

VAR EN DEL AV FÖRÄNDRINGEN
Delta i global undersökning om mångfald & inkludering
Måndag 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder inom dessa områden. Med anledning av undersökningn går Sveriges Annonsörer, SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB, All of Us, Swedish Content Agencies samman i ett gemensamt upprop till alla anställda i branschen att svara på undersökningen. Totalt deltar 27 länder i studien.
Läs mer