Alla vinnarna i kategorin Årets Kampanj

Nu står det klart vilka kampanjer som vinner Grand Prix, Guld & Silver i StockholmMediaAward 2016. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som pågår just nu på China Teatern i Stockholm.

Årets mediekampanj belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende och oväntat anslag. Kampanjen skall kännas nyskapande, innovativ och helst utmana traditionella medielösningar.

Vinnarna i Årets Kampanj 2016:

Grand Prix
Annonsör: Björn Borg
Kampanj: First Person Lover
Tävlande byrå: Starcom

Guld
Annonsör: Volvo Car Sverige
Kampanj: Made by Sweden – Vintersaga
Tävlande byråer: Forsman & Bodenfors och Mindshare

Silver
Annonsör: Pierre Robert
Kampanj: #BikeMyTights
Tävlande byrå: OMD

Motivering Grand Prix:
Årets Grand Prix vinnare vänder upp och ned på invanda begrepp. En ny kräsen målgrupp nås via en medielösning, som också fungerar som försäljningskanal. Vinnare på vinnare slås i kampanjen, som vinner på flera och i raka set. Årets Grand Prix vinnare må komma från ett land där lagom anses vara bäst, men precis som det var för den person som gett namn åt varumärket får vi nog konstatera att i år är det bäst som är bäst.

Motivering Guld:
Årets Guld går till en kampanj som hyllar sitt eget land och gör det till utgångspunkten för allt varumärket står för. Hela Sverige får vara med förstås, för det är ju själva grundtanken i kampanjen. Inget lämnas åt slumpen, allt är minutiöst planerat. Att bygga vidare på och överträffa kampanjens föregångare är minst sagt imponerande.

Motivering Silver:
Årets Silver går till en kampanj som tar sin egen väg. Varumärkets stora fördel är också dess nackdel. Den insikten ligger till grund för ett nytt spännande grepp, som i realtid vänder på existerande fördomar genom att bevisa produktens kvalitet och dessutom rädda damer i nöd. Det är media och sampling i ett, det är innovativt, det är kul och det är relevant.

Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på www.stockholmmediaweek.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Marina Ahlberg, projektledare StockholmMediaWeek, marina@sverigesmediebyraer.se
Annica Axelsson, juryordförande, VD på Strålfors Sverige: annica.axelsson@stralfors.se

VAR EN DEL AV FÖRÄNDRINGEN
Delta i global undersökning om mångfald & inkludering
Måndag 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder inom dessa områden. Med anledning av undersökningn går Sveriges Annonsörer, SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB, All of Us, Swedish Content Agencies samman i ett gemensamt upprop till alla anställda i branschen att svara på undersökningen. Totalt deltar 27 länder i studien.
Läs mer