Alla vinnarna i kategorin Årets Kampanj

Nu står det klart vilka kampanjer som vinner Grand Prix, Guld & Silver i kategorin Årets Kampanj i StockholmMediaAward 2015. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som pågår just nu på China Teatern i Stockholm. 

De tävlande mediekampanjerna bedöms utifrån insikt kring kampanjens målgrupp och marknad, måluppfyllnad, innovation och resultat. Kampanjen ska vara nyskapande och helst utmana traditionella medielösningar.

Vinnarna i Årets Kampanj 2015:

Grand Prix
Annonsör: 
Volvo Car
Kampanj: 
Made by Sweden
Tävlande byråer: 
Mindshare, Forsman & Bodenfors och Matter

Guld
Annonsör: 
Returpack
Kampanj: 
Pantamera för e-sporten
Tävlande byrå: 
Scream Mediabyrå
Involverade byråer: 
Clutch Entertainment

Silver
Annonsör: 
Transportstyrelsen
Kampanj: 
SlutaRattsurfa
Tävlande byrå: 
HowCom 
Involverade byråer: 
Blomquist & Co

Motivering Grand Prix: 

Vinnaren av detta pris tvekar inte att ta sig an de största frågorna om identitet och svenskhet. Detta pris belönar ert mod och självförtroende, kommunicerat genom Sveriges största ikon. Även om priserna redan har haglat över denna legendariska kommunikationslösning så är detta årets bästa kampanj. Man har lyckats hålla ihop alla olika discipliner och byråer och använt alla olika kanaler och plattformar. Detta har resulterat i att man på kort tid sett kraftiga försäljningsökningar och faktiskt skapat en stolthet för varumärket i landet mellanmjölk. Ni är en förebild inte bara för Sveriges utan för världens annonsörer.  

Motivering Guld: 

Att göra uppgiften och målgruppen till en del av spelet har i denna kampanj visat vägen till vinst. Detta är ett strålande exempel på kommunikation som helt och hållet är driven av kunskap och insikter kring målgruppen och även modet att faktiskt våga släppa kontrollen. Man har skapat en ny arena helt på målgruppens villkor och bjudit in dem för att låta kampanjen växa. Resultatet är ett enastående engagemang för varumärket och framför allt ett rekordresultat. #framgång

Motivering Silver: 

Få kampanjer har fått juryn att känna sig så träffade och illa till mods av dåligt samvete. Den nya teknologin är inte alltid vår vän, den stjäl vår uppmärksamhet vid helt fel tillfällen och skapar livsfarliga situationer. Detta är ett utomordentligt bra exempel på integrerad kommunikation som driver uppmärksamheten till rätt ställe vid rätt tillfälle. Kampanjen har fått målgruppen att uppfatta ett helt nytt ord, diskutera ett beteende och faktiskt ändra användandet av sin egen telefon.

StockholmMediaAward är en av Sveriges största medietävlingar, där bland annat innovativa, nyskapande och effektiva medielösningar premieras. StockholmMediaAward delas ut i fem kategorier: Årets Annonsör, Årets Kampanj, Årets Branschpersonlighet, Årets Säljorganisation och Årets Mediebyrå.

För mer information, vänligen kontakta:
Annica Axelsson, juryordförande, vd på Strålfors Sverige: annica.axelsson@stralfors.se
Linda Grängzell, projektledare StockholmMediaWeeklinda@sverigesmediebyraer.se