Daniel Ek är Årets Branschpersonlighet

Daniel Ek var med och grundade Spotify och nu kan han även titulera sig Årets Branschpersonlighet 2012. Detta står klart efter dagens prisutdelning vid StockholmMediaWeek som just nu pågår på China Teatern i Stockholm.

Vinnare
Daniel Ek

Motivering:
“Priset för årets branschpersonlighet brukar gå till en duktig löntagare som förvaltar en av medielandskapets befintliga rutor. I år ville juryn något annat. Årets Branschpersonlighet har offrat oändlig möda och obetald arbetstid på att bygga en ny ruta, en ruta som i grunden kan förändra delar av mediebranschens affärslogik och sättet som företag kommunicerar med sina kunder. Vi pratar om en ruta som flyttar Sverige och den svenska mediebranschen ut på ett fält där Google och Facebook gör upp om världsherraväldet. Ett av kriterierna som Årets Branschpersonlighet ska uppfylla är att vara tongivande. Det har juryn varit lyhörd inför.”

De motiverade var:
Daniel Ek – Spotifygrundare
Elin Kling – Style by Kling
Gunilla Herlitz – Dagens Nyheter
Thomas Brunegård – Stampen
Thomas Mattsson – Expressen

Jury:
Fredrik Thambert, Resumé (talesperson för juryn)
Hanna Dunnér, Svenska Dagbladet
Micael Bindefeld, Bindefeld AB
Madelene Östlund, Dagens Nyheter
Rolf van den Brink, Dagens Opinion

Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på: www.stockholmmediaweek.com

För mer information, vänligen kontakta:

Staffan Slörner, vd
Sveriges Mediebyråer
Tfn nr: 070 – 750 77 11
e-post: staffan@sverigesmediebyraer.se

Lin Sällström, presskontakt
Micael Bindefeld AB
Tfn nr: 070 – 736 08 00
e-post: lin.sallstrom@bindefeldab.se

 

VAR EN DEL AV FÖRÄNDRINGEN
Delta i global undersökning om mångfald & inkludering
Måndag 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder inom dessa områden. Med anledning av undersökningn går Sveriges Annonsörer, SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB, All of Us, Swedish Content Agencies samman i ett gemensamt upprop till alla anställda i branschen att svara på undersökningen. Totalt deltar 27 länder i studien.
Läs mer