Här är årets bästa kampanjer
Nu står det klart vilka kampanjer som vinner Grand Prix, Guld & Silver i StockholmMediaAward 2023. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som pågår just nu på Space Arena i Stockholm.
Årets mediekampanj, mot en definierad målgrupp, belönar en annonsör och dennes tävlande partners för ett insiktsfullt, disciplinoberoende och kreativt anslag. Kampanjens medielösning ska vara genomtänkt och effektiv och mediestrategin ska tydligt ha påverkat kampanjresultatet positivt.
Vinnare i Årets Kampanj 2023
Grand Prix
Annonsör: MAX Burgers
Kampanjnamn: Grand Chicken lansering
Byrå: Hear Mediebyrå
Motivering:
”I den här kampanjen har annonsören tagit tjuren vid hornen för att ge svenska folket en helt ny upplevelse. När tala är silver och tiga är guld så återstår bara att ropa ut budskapet så högt och stort som möjligt. Det brukar heta att less is more men hela juryn kände att more faktiskt är more. Vi fick sätta tänderna i en gediget utarbetad kampanj där både insikt, strategi, lösning och resultat glänste i gyllene färg och gjorde juryn hungrig på mer. Årets vinnare, Grand Prix, är en stark och bred mediekampanj där budskap och format går hand i hand. Baserat på en enkel insikt har köpt media spelat en avgörande roll och dess möjligheter har MAX-imerats”.
Guld
Annonsör: IKEA
Kampanjnamn: Lansering av nya IKEA-varuhuset Gallerian
Mediebyrå: Carat
Motivering:
”Med ikoniska varumärken kommer också förväntningar och löften om vilken typ av upplevelse kunder kan förvänta sig. Men livet händer – och även de starkaste affärsmodeller behöver utvecklas för att möta kunder på nya platser. Vinnaren av Guld i Stockholm Media Award Årets Kampanj genomförde en modig, kraftfull, rolig, effektiv och insiktsdriven kampanj som inte missade ett hörn i vår huvudstad. Denna kampanj förändrade hur Stockholmare numera tänker på möbelvaruhus”.
Silver
Annonsör: If Försäkringar
Kampanjnamn: If hjälper mycket
Mediebyrå: Carat
Motivering:
”Att skapa starka varumärkeseffekter i en lågintressekategori är en tuff utmaning, det vet vi alla. Vinnaren har tagit avstamp i både kloka insikter och aktuell forskning, och på ett skickligt sätt översatt strategin till effektiva lösningar som visar på både mod och metod. Konsekvent, kompromisslöst och med en närmast kirurgisk ambition. Resultatet talar sitt tydliga språk – i allt från topposition i människors minnen till effekt på affären!”.
För mer information, vänligen kontakta:
Lena Regeheim, verksamhetsansvarig StockholmMediaWeek, Sveriges Mediebyråer, lena@sverigesmediebyraer.se