Alla vinnarna i kategorin Årets Kampanj

Nu står det klart vilka kampanjer som vinner Grand Prix, Guld & Silver i StockholmMediaAward 2018. Prisutdelning sker i samband med StockholmMediaWeek, som pågår just nu på Grand Hôtel i Stockholm.
Årets mediekampanj belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende och oväntat anslag. Kampanjen skall kännas nyskapande och innovativ.

Vinnarna i Årets Kampanj 2018:

Grand Prix
Annonsör: Betsson
Kampanj: Visa färgerna
Tävlande byrå: Vizeum
Övriga involverade: iProspect, Isobar, JCDecaux och Posterscope

Guld
Annonsör: Bris, Barnens Rätt i Samhället
Kampanj: Bris lilla stjärna
Tävlande byrå: Likehouse Kommunikation & Media
Övriga involverade: Garbergs

Silver
Annonsör: SBAB
Kampanj: Boendeekonomi är jättekul!
Tävlande byråer: IUM och Emakina DBG

Motivering Grand Prix:
Byggt på en stark insikt om hur hängivet engagemang kan leda till ett destruktivt beteende, har denna kampanj byggt både räckvidd och likability inom ett område där reklamtröttheten är extra stor. Digitala utomhustavlor har fungerat som interaktiva nav och gett möjlighet att visa sin kärlek – inte bara för sin egen skull, utan tillsammans med likasinnade i en fredlig, färgrik kamp.
Kampanjen har överträffat sina försäljningsmål med råge och byggt en positiv attityd till varumärket genom att visa färgerna.

Vinnaren i StockholmMediaAward, Årets Kampanj Grand Prix är Betsson och Vizeum, för kampanjen Visa färgerna!

Motivering Guld:
Med ett lika lysande som okonventionellt medieval, har denna kampanj låtit användarna skapa räckvidd utöver det vanliga – och dessutom gett dem ”badge value” för sitt val.
I en tid på året då extra många slåss om såväl uppmärksamhet som plånbok, har man lyckats skapa engagemang för en stor och viktig fråga genom intelligent och innovativ mediestrategi. Resultatet är en 100%-ig ökning av försäljningen och ett synligt bevis på att ”du inte är ensam”, ”Vi finns här för dig” genom Bris lilla stjärna.

Grattis Barnens Rätt i Samhället och Likehouse Kommunikation & Media! Guld-vinnare i StockholmMediaAward, Årets Kampanj är Bris lilla stjärna.

Motivering Silver:
Hur skapar man en positiv relation till kunderna, med ett erbjudande de tycker är tråkigt. Med mycket mod och högt satta mål har varumärkesägaren – trots små resurser i förhållande till jättarna inom branschen – särskiljt sig inte minst genom sin medialösning. Kampanjen har dramatiserat en tråkig lågintressefråga och gjort den större än den är. Resultatet blev högre top of mind, preferens och marknadsandel – och alltihop genom att låta kunderna betala för att ta del av kampanjen!

Silver i StockholmMediaAward, Årets Kampanj går till SBAB samt IUM och Emakina DBG för kampanjen ”Boendeekonomi är jättekul!”.

Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på www.stockholmmediaweek.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Marina Ahlberg, projektledare StockholmMediaWeek, marina@sverigesmediebyraer.se
Linda Grängzell, pressansvarig, linda.grangzell@publicismedia.com

Media Audit Guide
Utgiven av Sveriges Annonsörer i samförstånd med Sveriges Mediebyråer
För att ge extra fokus och belysa frågor som handlar om auditörena har Sveriges Annonsörer satt ihop en kort och enkel guide som förklarar hur en auditör bör vara sammansatt. Vad som krävs av dem, samt vilka metoder, processer och datakällor som behövs för att de ska kunna utöva sina tjänster. Sveriges Annonsörer har skrivit guiden i enlighet med riktlinjer från WFA, World Federation of Advertisers (WFA) och i samförstånd med oss på Sveriges Mediebyråer.
Läs mer
KURSSTART 17:E FEBRUARI
Affärstänk för byråexperter
En kurs för dig på byrå som vill fördjupa din strategiska förståelse av marknadsföring och försäljning. Under ledning av Erik Modig.
Läs mer
Mediebranschens stora årliga event
Stockholm
MediaWeek
StockholmMediaWeek arrangeras av Sveriges Mediebyråer och är ett seminarium om engagerande och aktuella marknadskommunikations- och mediefrågor, belysta av branschens mest intressanta personligheter.
Läs mer