Influencer-profiler tar ställning mot orealistiska skönhetsideal – slutar retuschera
Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av dessa ideal på barn och unga. Profilerna tar nu ställning för att sluta retuschera bilder och kommer också att framföra krav på oretuscherade bilder och filmer inom ramen för kommersiella samarbeten.
– Att nå ut och påverka är ett privilegium vi arbetat hårt för, men det kommer med ett ansvar. Eller kanske snarare en möjlighet. På samma sätt som vi i vissa fall kan vara en del av problemet med att upprätthålla orealistiska skönhetsideal, väljer vi nu att aktivt vara en del av lösningen, säger Bianca Kronlöf, Felicia Bergström, Nicole Falciani, Imane Asry, Linda- Marie Nilsson och Tone Sekelius och som varit med i framtagandet av Riktlinjer för Positiv Påverkan.
Vissa av influencer-profilerna har redan tidigare valt att inte retuschera sina bilder, men de väljer nu att göra det till ett offentligt ställningstagande: Från och med nu slutar profilerna retuschera sina bilder på ett sådant sätt att det bidrar till orealistiska skönhetsideal och kroppshets. De kommer också att framföra krav på att bilder och filmer i reklamkampanjer och samarbeten de medverkar i är oretuscherade enligt samma standard. På www.riktlinjerforpositivpaverkan.se finns ett styrdokument med riktlinjer som beskriver vilka delar som innefattas.
Branschorganisationer sluter upp
KOMM, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer samt influencernätverket We Are Era har från start ställt sig bakom initiativet.