McDonald’s och OMD vinner Grand Prix i Årets Kampanj för McWrap
Nu har vinnarna i kategorin Årets Kampanj i StockholmMediaAward presenterats i samband med StockholMediaWeek på China Teatern i Stockholm. McDonald’s och deras mediebyrå OMD vinner Grand Prix för kampanjen ”McWrap”. Försvarsmakten och Carat vinner Guld för ”Vem bryr sig?” och Silver går till Kungsörnen och Vizeum för ”Hela Sverige Bakar”.
Årets mediekampanj mot en definierad målgrupp belönar en annonsör och dennes mediebyrå för ett effektivt, disciplinoberoende, oväntat, och kreativt anslag. Kampanjen skall kännas nydanande, innovativ, och helst utmana traditionella medielösningar.
Vinnare Årets Kampanj:
Grand Prix – McDonald’s, McWrap, OMD
Guld – Försvarsmakten, Vem bryr sig?, Carat
Silver – Kungsörnen, Hela Sverige Bakar, Vizeum
Motivering Grand Prix:
”Ett glimrande exempel på hur man har integrerat helt nya mediemöjligheter med ett vasst kreativt koncept. Skapat en mängd unika kreativa lösningar för medieplaceringarna och på ett kul sätt lockat kunderna hela vägen till restaurangen. Hatten av för årets (w)rappaste kampanj.”
Motivering Guld:
”För en oemotståndligt rolig kampanj riktad till rätt målgrupp med ett budskap som gick hem. De gjorde banbrytande medieval som krävde mod och använde digital media real time för att förklara ett mycket svårt koncept på ett enkelt sätt. I en kategori där engagemanget inte kommer utan risk har de kunnat attrahera ett brett antal intressenter. Målet var klart: de ville engagera och övertala målgruppen att söka sig till försvaret och det klarade de med råge.”
Motivering Silver:
”En omfattande analys och varumärkesstudie samt förträfflig medieplanering lade grunden för att lyckas flytta fram positionen inom en lågintressekategori. Genom fulländad timing, inspiration och skaparglädje har man skapat en unik rörelse och svingat bakningen till nya höjder så att det börjat jäsa i stugor och ugnar runt om i hela Sverige.”
Juryordförande:
Beatrice Lindvall, Johnson& Johnson
Övriga jurymedlemmar:
Peter Callius, TNS SIFO
Jonas Dahlquist, Starcom
Fredrik Edberg, Mindshare
Inna Egorova, Philip Morris
Håkan Sjöstrand, ICA
Frippe Stenberg, Vizeum
Cecilia Udekwu, Unilever
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd
Sveriges Mediebyråer
Tfn nr: 070 – 750 77 11
e-post: staffan@sverigesmediebyraer.se
Alexandra Öfwerman, presskontakt
Micael Bindefeld AB
Tfn nr: 073 – 654 47 60
e-post: alexandra.ofwerman@bindefeldab.se
Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på: www.stockholmmediaweek.com