Mediebranschens tyngsta nomineringar

– Vem tar hem priset för Årets Kampanj och Årets Annonsör?

I prestigefyllda tävlingen StockholmMediaAward koras varje år vinnarna inom de fem kategorierna Årets Kampanj, Årets Annonsör, Årets Mediebyrå, Årets Säljorganisation samt Årets Branschpersonlighet. Juryn har nu utsett årets nominerade inom de kanske mest åtråvärda priserna Årets Kampanj och Årets Annonsör. Vinnarna koras under StockholmMediaWeek, mediebranschens årliga evenemang, den 9 -­10 maj på Chinateatern i Stockholm.

Årets Kampanj belönar innovativa, nyskapande och effektiva medielösningar och Årets Annonsör premierar ett medieval som utmärkt sig positivt på den svenska medie- och annonsmarknaden. Totalt har tio tävlingsbidrag nominerats i kategorin Årets Kampanj samt fyra tävlingsbidrag i kategorin Årets Annonsör i StockholmMediaAward. De tävlande mediekampanjerna bedöms utifrån insikt kring kampanjens målgrupp och marknad, måluppfyllnad, innovation och resultat. Kampanjen ska vara nyskapande och helst utmana traditionella medielösningar. Av de elva nominerade bidragen utses en Grand Prix-, en Guld- och en Silvervinnare. Årets annonsör har oavsett mediebudget, använt sig av innovativa lösningar och gjort modiga och gränsöverskridande medieval tillsammans med sin medierådgivare, eller på egen hand.

Nominerade till StockholmMediaAward 2012 i kategorin Årets Kampanj är:
(Annonsör / Kampanjnamn/Tävlande (Övriga involverade byråer):

  • Apoteket, Magkampanjen, OMD (Forsman & Bodenfors)
  • GB Glace, Säg det med en glass, Mindshare (Wiley/ Y&R)
  • Kanal 5, Wipe Out Winter, Scream (Morgenland, Nyheter24 gruppen)
  • Mio, The three dimension inspiration campaign, Starcom (Mio Inhouse, Another Agency)
  • Posten, Kom närmare, iUM och Åkestam Holst
  • Procter & Gamble, Ariel Fashion Shoot, Saatchi & Saatchi Stockholm och MediaCom (MSL Nordic, Atomgruppen, B-Reel)
  • Samsung, Äppelmos, Starcom (Spinn Action Marketing, Projector)
  • Synsam, Offside-­Sponsring i Allsvenskan, Starcom (M’Sync, Fuentes, Blue Carrot, Nitton)
  • Telia, Tittarens jul på TV 6, MEC (Bentrovato, MTG Creative Sales)
  • Kraft Foods, Aladdin Pralinspelet, Starcom (Prime PR, INGO)

Nominerade till StockholmMediaAward 2012 i kategorin Årets Annonsör är:

Ikea
ComHem
SEB
Tele 2

De nominerade för de tre övriga kategorierna Årets Mediebyrå, Årets Säljorganisation samt Årets branschpersonlighet presenteras inom kort. Läs mer om StockholmMediaWeek och StockholmMediaAward på: http://www.stockholmmediaweek.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Staffan Slörner, vd
Sveriges Mediebyråer
Tfn nr: 070 − 750 77 11
e-post: staffan@sverigesmediebyraer.se

Dennis Jacobsson, presskontakt
Micael Bindefeld AB
Tfn nr: 070 − 739 59 00
e-post: dennis.jacobsson@bindefeldab.se

VAR EN DEL AV FÖRÄNDRINGEN
Delta i global undersökning om mångfald & inkludering
Måndag 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder inom dessa områden. Med anledning av undersökningn går Sveriges Annonsörer, SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB, All of Us, Swedish Content Agencies samman i ett gemensamt upprop till alla anställda i branschen att svara på undersökningen. Totalt deltar 27 länder i studien.
Läs mer