Blomstrande månad för radio
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 3,2 procent i april, jämfört med samma period föregående år. Den marginella nedgången är en effekt av att påsken, som vanligtvis är en svag period för medieinvesteringar, inföll under april i år (jmf med mars 2016). Månadens stora vinnare blev mediekategorin radio. Totalt förmedlades under april närmare 1,3 miljarder kronor.
Våren har bestått av starka månader för medieinvesteringarna och flertalet kategorier har utvecklats positivt. Under april uppvisade mediekategorierna radio, utomhus/trafikreklam, internet och DR/Annonsblad positiv tillväxt. Den mediekategori som blev månadens stora vinnare var radio, med en uppgång om 53,7 procent.
– Återigen är radio den stora vinnaren. Medieinvesteringarna i kategorin uppgick till drygt 47,6 miljoner kronor i april, vilket är den näst högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia. Kategorierna utomhus/trafikreklam och internet gjorde också en stabil månad, där de båda ökar trots höga jämförelsetal. Det sker förflyttningar och mycket annat spännande i branschen – det kommer vi att diskutera och analysera under StockholmMediaWeek nästa vecka, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
För printkategorierna fortsätter nedgången, totalt minskade de samlade printkategorierna med 24 procent, jämfört med samma period föregående år, vilket motsvarar drygt 56 miljoner kronor. Mediekategorierna bio, dagspress storstad, fackpress, sök, dagspress landsort, populärpress, dagspress kväll och TV minskade under april. Den mediekategori som backade mest under april, jämfört med samma månad föregående år, var bio.
– TV tappar marginellt men levererar i enlighet med förväntningarna. Det stora raset står de tryckta medierna för. Värst ser situationen ut för dagspress storstad, som i april tappade 33,8 procent. Kategorins negativa trend har varit tydlig under året; ackumulerat har mediekategorin hittills tappat 24,7 procent eller drygt 79 miljoner kronor. Storstadstidningarna måste se över både sitt erbjudande, sin paketering och sin prissättning för att stoppa raset. Det är knappast troligt att de förlorade intäkterna kan hämtas igen digitalt. Självklart ska de fortsätta utveckla de digitala produkterna, men om medieinvesteringarna i print fortsätter att sjunka i den takt vi hittills sett måste någon förändring ske, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, tel. 070 750 77 11
Jochum Forsell, vice vd IUM, tel. 070 188 14 53
Kommande publiceringsdatum: 6/6, 8/8, 12/9, 10/10, 7/11, 12/12.
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.