Utomhus/trafikreklam fortsätter öka
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade med 2,2 procent under november, jämfört med samma period föregående år. Utomhus/trafikreklam fortsatte att växa och under november uppvisade kategorin en positiv tillväxt om 12,8 procent. Tuffast under månaden hade DR/Annonsblad. Totalt förmedlades under november nästan 1,3 miljarder kronor.
Under november minskade medieinvesteringarna med 2,2 procent, jämfört med samma period föregående år. Flertalet medier uppvisade dock positiv tillväxt; podcast, utomhus/trafikreklam, online video, radio samt bio. Utomhus/trafikreklam fortsätter att växa och blev den mediekategori, bortsett från Podcast vars siffror fortsatt bör tas med viss försiktighet, som ökade mest under november. Detta med 12,8 procent, vilket är en rekordnivå för kategorin en novembermånad.
– Medieinvesteringarna minskade marginellt i november med 2,2 procent. Hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 4,1 procent, motsvarande 528 miljoner kronor. Vi kan konstatera att utomhus/trafikreklam går mycket starkt och noteringen i november är all-time-high för utomhusmediet. Hittills i år har mediet ökat intäkterna med 16,6 procent motsvarande 250 miljoner kronor, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer. Den mediekategori som hade det tuffast i november var DR/Annonsblad. Kategorin backade med 33,9 procent under november, jämfört med samma månad föregående år. Ackumulerat, hittills i år, uppvisar kategorin en negativ tillväxt om 28,8 procent. Även mediekategorierna tidskrifter, sociala medier, dagspress, TV, sök och online display uppvisade negativ tillväxt under november.
– Som kategori ökade ljudmedier mest (9,6 procent) medan print tappade mest (12,7 procent) under november, Bortsett från utomhus/trafikreklam, som vi konstaterat har en stark tillväxt, fortsätter online video och radio att öka sina intäkter, denna månad ökade båda medietyperna med drygt 4 procent. I andra änden ser vi TV som fortsätter att tappa och för andra månaden i rad landar kategorin på rekordlåga nivåer. Hittills i år har TV tappat 360 miljoner kronor, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 168 58 78
Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53
Mediebyråbarometern, kommande publiceringsdatum: 14/1, 11/2, 11/3, 15/4, 13/5, 10/6, 12/8, 9/9, 14/10, 11/11, 9/12
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.