Mediebyrå Barometern
juni/juli2024

Het sommar för medieinvesteringarna – upp 14,7 procent

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade kraftigt under sommarmånaderna juni och juli med totalt 14,7 procent, jämfört med samma period föregående år. En majoritet av mediekategorierna uppvisade positiv tillväxt. Totalt förmedlades under juni och juli drygt 1,8 miljarder kronor, vilket är den näst högsta noteringen för den aktuella perioden sedan mätningarna påbörjades.

Under årets sommarmånader, juni och juli, ökade medieinvesteringarna med totalt 14,7 procent. En majoritet av mediekategorierna uppvisade positiv tillväxt. Den kategori som ökade mest under sommarmånaderna var podcast, detta med en positiv tillväxt om 57,6 procent. Dock bör siffrorna fortsatt ses med viss försiktighet då kategorin introducerades tidigare i år.

– Medieinvesteringarna ökade kraftigt under juni och juli – upp 14,7 procent. Detta är den näst högsta sommarnoteringen någonsin i Mediebyråbarometerns historia. Det bekräftar att medieinvesteringarna nu stadigt ökar, en trend vi sett sedan första kvartalet. Ackumulerat 2024 har investeringarna ökat med totalt 6,7 procent, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.

Två mediekategorier backade under sommaren; dagspress och DR/Annonsblad. Ackumulerat, hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest. Detta med en negativ tillväxt om 29,9 procent.

– Den höga noteringen är starkt påverkad av att vi har haft två stora sportevenemang under perioden, Fotbolls-EM och OS. Det har drivit framför allt rörlig bild; TV gjorde en mycket stark sommar med en positiv tillväxt om 22,3 procent och online video 25,1 procent. TV har problem med minskat tittande, men när mediet kan leverera stora tittarflöden, som under EM och OS, syns det direkt i medieinvesteringarna. Men även medier som inte har en direkt koppling till sportevenemang har gått starkt under sommaren, utomhus/trafikreklam, radio och podcast nådde alla en all-time-high för perioden. Den enda kategorin som inte har gynnats av sommarens evenemang är dagspress, som vanligtvis påverkas positivt av EM och OS. Här fortsätter fallet, denna gång med 26,5 procent under sommarmånaderna, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 168 58 78
Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53

Mediebyråbarometern, kommande publiceringsdatum 2024: 10/9, 15/10, 12/11 och 17/12

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Ladda ner Mediebyråbarometern juni/juli 2024 som PDF

Ladda ner Mediebyråbarometern juni 2024 som Excel

Ladda ner Mediebyråbarometern juli 2024 som Excel

Jun 2024
Aktuell månad
Delar
Statistik
Jul 2024
Aktuell månad
Delar
Filtrera
Avmarkera alla Linjediagram Stapeldiagram
Bio Dagspress Direktreklam Internet* Online Display* Online Video* Podcast Radio Social Media* Sök TV Tidskrifter Utomhus/trafikreklam Övrigt**
* Kategorin Internet delas fr o m jan 2017 upp i kategorierna Online Display; Online Video samt Sociala medier.
** Kategorin Övrigt avser annonsering som inte faller inom någon annan kategori.

Samlade Mediebyråbarometrar 2024 - 2006

2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
grafer
excel
arkiv
logga ut