Mediebyrå Barometern
november2016

Rekordmånad för bio

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 11,1 procent under november, jämfört med samma period föregående år. Minskningen kan dock till stor del tillskrivas icke periodiserad data då november 2016 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2015. Månadens stora vinnare blev mediekategorin bio som under november ökade med 24,3 procent. Totalt förmedlades under november närmare 1,3 miljarder kronor.

De mediekategorier som ökade under november var bio, dagspress kväll, utomhus/trafikreklam och fackpress. Kategorin bio uppvisade en positiv tillväxt om 24,3 procent, totalt investerades drygt 17 miljoner, vilket är den högsta nivån för kategorin i Mediebyråbarometerns historia. Ackumulerat uppvisar bio en positiv tillväxt om 6,9 procent under 2016.

– November var en stark månad för i princip samtliga mediekategorier. Annonsmarknaden går på högvarv och ackumulerat 2016 uppvisar medieinvesteringarna tillväxt om 4,4 procent. Printkategorierna gjorde en bra månad och både dagspress kväll och fackpress ökade. Siffran för kvällspress är dessutom den högst noterade för kategorin under året. Även utomhus/trafikreklam går starkt och ökade under november, trots en faktureringsdag mindre, för tredje månaden i rad. Mycket pekar på att 2016 kommer att bli ett spännande och intressant år att summera, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

De mediekategorier som backade och uppvisade negativ tillväxt under november var DR/Annonsblad, TV, sök, populärpress, radio, dagspress storstad, internet och dagspress landsort. Den mediekategori som hade det tuffast i november var DR/Annonsblad, som backade med 45,9 procent jämfört med samma månad föregående år. Ackumulerat har kategorin en negativ tillväxt om 30,0 procent under 2016.

– Mediekategorin TV hade en stark oktober, men vi ser inte samma tryck i november. Dock håller TV-mediet jämna steg med förra året trots fallande tittarsiffror. Det tyder på att efterfrågan på TV är fortsatt mycket hög. Medieinvesteringarna för TV i november är endast marginellt lägre än de tre senaste åren, trots det stora tittartappet. Både efterfrågan och priset har ökat över tid. Radio minskade under november, men mindre än förväntat givet en faktureringsdag mindre. Radio fortsätter sin starka tillväxt under 2016, och har en ackumulerad tillväxt om 9,7 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, tel. 070 750 77 11
Jochum Forsell, vice vd IUM, tel. 070 188 14 53

Kommande publiceringsdatum: 10/1, 7/2, 7/3, 11/4, 9/5.

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Ladda ner mediebyråbarometern som PDF

Ladda ner mediebyråbarometern som EXCEL

Nov 2016
Aktuell månad
Delar
Statistik
Filtrera
Avmarkera alla Linjediagram Stapeldiagram
Bio Dagspress kväll Dagspress landsort Dagspress storstad Direktreklam Fackpress Internet* Online Display* Online Video* Populärpress Radio Social Media* Sök TV Utomhus Övrigt**
* Kategorin Internet delas fr o m jan 2017 upp i kategorierna Online Display; Online Video samt Sociala medier.
** Kategorin Övrigt avser annonsering som inte faller inom någon annan kategori.

Samlade Mediebyråbarometrar 2020 - 2006

2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
grafer
excel
arkiv
logga ut
Mediebranschens stora årliga event
Stockholm
MediaWeek
StockholmMediaWeek arrangeras av Sveriges Mediebyråer och innebär två dagar av engagerande och aktuella marknadskommunikations- och mediefrågor på China Teatern, Berzelii Park, belysta av branschens mest intressanta personligheter.
Läs mer