Så inleds året för medieinvesteringarna – radio på rekordnivå
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade under årets första månad med 18 procent, jämfört med januari föregående år. Dock kan minskningen till viss del tillskrivas icke periodiserad data då januari 2025 hade en faktureringsvecka mindre jämfört med 2024. Totalt förmedlades under januari drygt 1,1 miljarder kronor.
Under årets första månad backade medieinvesteringarna med 18 procent jämfört med januari 2024. Dock präglas siffrorna av en periodiseringseffekt då januari 2025 hade en faktureringsvecka mindre än föregående år. Trots detta var det tre mediekategorier som gick mot strömmen och uppvisade en positiv tillväxt; DR/Annonsblad, radio och dagspress. En av dessa nådde dessutom en rekordnivå.
– Under januari minskade medieinvesteringarna med 18 procent, men utfallet präglas av en faktureringsvecka mindre. Detta påverkar resultatet med cirka 12–15 procent, vilket innebär att vi sannolik ser en negativ tillväxt om 3–6 procent jämfört med januari 2024 som dessutom var en ovanligt stark januarimånad. Några kategorier ökade under årets första månad och en av dem, radio, nådde även rekordnivå för en januarimånad. Hur året för medieinvesteringarna 2025 kommer att bli är för tidigt att sia om – men summerat ska januari 2025 ses som en stark månad, säger Anna Granditsky, VD, Sveriges Mediebyråer. Flertalet mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under januari; tidskrifter, TV, bio, utomhus/trafikreklam, sök, podcast, online video, sociala medier och online display. Tuffast hade kategorin tidskrifter med en negativ tillväxt om 60,8 procent. – Den mest iögonfallande minskningen står TV för, som i januari tappade 34,6 procent. Detta kommer överraskande då TV-stationerna delvis varit slutsålda under januari, vilket tyder på att marknaden har lockats med höga rabatter som nu sannolikt visar sig i fallande medieinvesteringar. I januari 2024 introducerades podcast som ny kategori och nu kan vi för första gången göra sannolika jämförelser och analyser. Det vi då kan konstatera är att podcast backar, i likhet med många andra kategorier, i januari med 13,2 procent. Blir intressant att följa under året, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå. Data för januari bör betraktas med viss försiktighet maa årsskifte.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta: Anna Granditsky, VD Sveriges Mediebyråer, tel. 073 516 83 08 Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53
Mediebyråbarometern, kommande publiceringsdatum: 11/3, 15/4, 13/5, 10/6, 12/8, 9/9, 14/10, 11/11, 9/12
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.