Medieinvesteringarna fortsatte ner under sommaren
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte under sommarmånaderna juni och juli att minska. Efter årets sju första månader har de totala investeringarna minskat med nästan 7 procent jämfört med samma period föregående år. För månaderna juni och juli var minskningen, jämfört med motsvarande månader föregående år, 9 respektive 8 procent. Minskningen förklaras främst av den fortsatta nergången för printmedierna samt en viss tillbakagång för den största mediekategorin, TV. Totalt förmedlades under juni och juli 1,4 miljarder kronor.
För de bägge sommarmånaderna juni och juli accelererade nedgången totalt sett för medieinvesteringarna och hittills i år summeras nedgången till knappt 7 procent. De största nedgångarna står printmedia för där framför allt kvällspressen uppvisar kraftig nedgång i investeringsvolymer jämfört med samma två månader föregående år.
– Under det andra kvartalet bromsade nedgången i medieinvesteringar upp något, men tyvärr vänder det och nedgången accelererar under sommarmånaderna. För den största mediekategorin, TV, blev juni och juli dystra månader tittarmässigt med minskat totalt TV-tittande som till stor del beror på det varma vädret. De kommersiella kanalerna klarade sig förhållandevis bättre med ökande tittartidsandelar. Digitala medier är de enda mediekategorier som ökar under perioden. Internet ökar med knappt 5 procent och sök ökar med nästan 12 procent. Eftersom juni och juli har så små volymer är det dock svårt att dra några slutsatsen om hösten. Men jag skulle tro att vi trots en svag sommar ändå kan se fram emot en höst med lite mer medvind än i våras, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
Medieinvesteringarna i radio fortsätter ner under både juni och juli månad jämfört med samma månader föregående år. Hittills i år summerar nedgången till nästan 25 procent. Mediekategorin bio gör ett svagare juni jämfört med samma månad året innan men växer i juli och hittills i år har kategorin ökat sina investeringar med nästan 17 procent.
– Printmedierna är tillbaka på stora negativa tal och exempelvis kvällspress backar med nästan 45 procent för de två månaderna juni och juli. Mediekategorin magasin klarar sig bättre under sommaren med en mindre tillbakagång på nästan 5 procent. Totalt backar hela printkategorin med knappt 23 procent. Även utomhus hade det tufft med en nedgång på 16 procent. Juni och juli tillsammans summeras till en nedgång på drygt 2 procent, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, tel. 070 750 77 11
Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden, tel. 070 426 66 08
Kommande publiceringsdatum: Mediebyråbarometern publiceras under hösten 10/9, 8/10, 12/11 och 10/12
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.
Mediekategorier som ökat i juni 2013:
Övrigt | 23 procent |
Internet | 6 procent |
Sök | 5 procent |
Mediekategorier som minskat i juni 2013:
Populärpress | -4 procent |
DR/Annonsblad | -5 procent |
TV | -7 procent |
Storstadspress | -7 procent |
Bio | -12 procent |
Utomhus/Trafikreklam | -14 procent |
Landsortspress | -21 procent |
Fackpress | -28 procent |
Radio | -29 procent |
Kvällspress | -41 procent |
Mediekategorier som ökat i juli 2013:
Övrigt | 32 procent |
Sök | 18 procent |
Bio | 8 procent |
TV | 5 procent |
Internet | 3 procent |
Mediekategorier som minskat i juli 2013:
Utomhus/Trafikreklam | -20 procent |
Fackpress | -5 procent |
Populärpress | -6 procent |
DR/Annonsblad | -18 procent |
Landsortspress | -24 procent |
Radio | -25 procent |
Storstadspress | -38 procent |
Kvällspress | -49 procent |
Ladda ner Mediebyråbarometern juni/juli 2013 som pdf