Starkt avslut på året – medieinvesteringarna på rekordnivå
Under helåret 2024 ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 5,2 procent, jämfört med 2023. Även under årets sista månad, december, ökade medieinvesteringarna med 15,1 procent. Ökningen kan dock till viss del tillskrivas icke periodiserad data då december 2024 hade en faktureringsvecka mer jämfört med 2023. Totalt förmedlades under december drygt 1,1 miljarder kronor och totalt under helåret 2024 nästan 14,5 miljarder kronor.
Under helåret 2024 ökade de totala medieinvesteringarna med 5,2 procent. När årets siffror har summerats kan vi konstatera att podcast och online video är de mediekategorier som har ökat mest. De kategorier som har uppvisat negativ tillväxt under året är; DR/Annonsblad, dagspress, tidskrifter och TV. – Sett till helåret 2024 är TV den mediekategori som enskilt har backat mest, över 330 miljoner kronor har försvunnit från den linjära TV-annonseringen och flyttats till framför allt online video och utomhus/trafikreklam. Det ska bli spännande att se om denna trend fortsätter under 2025 – men givet utvecklingen av mediekonsumtionen är det sannolikt att pengar fortsätter att flytta från TV till andra kanaler, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå. Under december ökade de totala medieinvesteringarna med 15,1 procent, jämfört med samma period föregående år. De digitala kanalerna ökade mest i december och den totala digitala tillväxten blev 19 procent, där framför allt online video ökade kraftigt med 58,9 procent. Julperioden har tydligt drivit rörlig digital bild, och totalt har online video ökat med 385 miljoner kronor under 2024. Utöver online video uppvisade flertalet mediekategorier en positiv tillväxt under december; podcast, bio, online display, utomhus/trafikreklam, radio och TV. Den mediekategori som hade det tuffast under december var DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 53,2 procent.
– Medieinvesteringarna ökade med 15,1 procent under december men präglas av en extra faktureringsvecka jämfört med samma månad 2023. En extra faktureringsvecka påverkar resultatet med cirka 12–15 procent. Vi ser alltså en ökning om cirka 1–3 procent jämfört med december 2023. Faktum är att december 2023 var en stark jämförelsemånad, vilket innebär att december 2024 är all-time-high för Mediebyråbarometern i december. Året avslutas alltså mycket starkt; totalt för 2024 ökade medieinvesteringarna med drygt 700 miljoner kronor, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta: Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 168 58 78 Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53
Mediebyråbarometern, kommande publiceringsdatum: 11/2, 11/3, 15/4, 13/5, 10/6, 12/8, 9/9, 14/10, 11/11, 9/12
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.