TV-investeringarna går ned
November var återigen en månad där TV tappar i investeringsnivå. Tv-investeringarna som görs via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer har tre månader av de fyra redovisade haft en negativ utveckling jämfört med 2005. TV tappar hela 8 procent eller 32,5 miljoner kronor i november jämfört med 2005 och helårsökningen är då nere i 5 procent.
Detta kan bero på flera saker.
• Jämförelsen görs nu med en mycket stark period för TV-investeringarna i slutet på föregående år.
• TV-kanalerna måste kompensera tidigare underleveranser vilket betyder att de får in mindre nya pengar.
• Fler TV-kanaler har etablerats och måste få in annonspengar. Det drar ned pris/investerings¬nivå för de annonsörer som flyttar delar av budgeten och provar att synas i nya kanaler.
• Konjunkturen för TV-reklam är inte lika het längre i höst/vinter efter de stora event som varit tidigare i år under vår/sommar – Fotbolls-VM, Friidrotts-EM och vinter-OS. Event av denna typ höjer investeringssiffrorna rejält och tar stora delar av årsbudgeten för de annonsörer som är med och syns kring evenemangen.
• En del TV-pengar går över till Internet
Internet har ökat med tretton procent eller cirka 7 miljoner kronor i november jämfört med 2005 och helårsökningen är nu uppe i 72 procent. Det innebär att mediet nu är enskilt större än utomhus och kvällspress och blir det tredje största mediet efter TV och dagspress storstad/landsort!
Bio har mer än fördubblat sin investeringsgrad jämfört med november 2005 men går fortfarande ned på helårsbasis.
Metod
Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad med start i augusti 2006 hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg via de ekonomi¬system som mediebyråerna använder och håller mycket hög kvalitet. Mediebyråerna hanterar i stort sett alla Sveriges stora annonsörer. From oktober månad har fler mediebyråer tillkommit i rapporte¬ringen, som nu täcker större delen av mediebyråmarknaden.
Sveriges Mediebyråer i samarbete med Kalin Setterberg
Frågor, kontakta:
Per Rosvall, VD Sveriges Mediebyråer
+46 8 662 15 23
+46 70 266 15 23
Nästa utskick med december månads investering och därmed helårsresultaten kommer att komma i mitten av januari.