Mediebyrå Barometern
november2006

TV-investeringarna går ned

November var återigen en månad där TV tappar i investeringsnivå. Tv-investeringarna som görs via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer har tre månader av de fyra redovisade haft en negativ utveckling jämfört med 2005. TV tappar hela 8 procent eller 32,5 miljoner kronor i november jämfört med 2005 och helårsökningen är då nere i 5 procent.

Detta kan bero på flera saker.
• Jämförelsen görs nu med en mycket stark period för TV-investeringarna i slutet på föregående år.
• TV-kanalerna måste kompensera tidigare underleveranser vilket betyder att de får in mindre nya pengar.
• Fler TV-kanaler har etablerats och måste få in annonspengar. Det drar ned pris/investerings¬nivå för de annonsörer som flyttar delar av budgeten och provar att synas i nya kanaler.
• Konjunkturen för TV-reklam är inte lika het längre i höst/vinter efter de stora event som varit tidigare i år under vår/sommar – Fotbolls-VM, Friidrotts-EM och vinter-OS. Event av denna typ höjer investeringssiffrorna rejält och tar stora delar av årsbudgeten för de annonsörer som är med och syns kring evenemangen.
• En del TV-pengar går över till Internet

Internet har ökat med tretton procent eller cirka 7 miljoner kronor i november jämfört med 2005 och helårsökningen är nu uppe i 72 procent. Det innebär att mediet nu är enskilt större än utomhus och kvällspress och blir det tredje största mediet efter TV och dagspress storstad/landsort!

Bio har mer än fördubblat sin investeringsgrad jämfört med november 2005 men går fortfarande ned på helårsbasis.

Metod
Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad med start i augusti 2006 hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg via de ekonomi¬system som mediebyråerna använder och håller mycket hög kvalitet. Mediebyråerna hanterar i stort sett alla Sveriges stora annonsörer. From oktober månad har fler mediebyråer tillkommit i rapporte¬ringen, som nu täcker större delen av mediebyråmarknaden.

Sveriges Mediebyråer i samarbete med Kalin Setterberg

Frågor, kontakta:
Per Rosvall, VD Sveriges Mediebyråer
+46 8 662 15 23
+46 70 266 15 23

Nästa utskick med december månads investering och därmed helårsresultaten kommer att komma i mitten av januari.

(Klicka för Excelblad)

Nov 2006
Aktuell månad
Delar
Statistik
Filtrera
Avmarkera alla Linjediagram Stapeldiagram
Bio Dagspress kväll Dagspress landsort Dagspress storstad Direktreklam Fackpress Internet* Online Display* Online Video* Populärpress Radio Social Media* Sök TV Utomhus/trafikreklam Övrigt**
* Kategorin Internet delas fr o m jan 2017 upp i kategorierna Online Display; Online Video samt Sociala medier.
** Kategorin Övrigt avser annonsering som inte faller inom någon annan kategori.

Samlade Mediebyråbarometrar 2021 - 2006

2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
grafer
excel
arkiv
logga ut
Media Audit Guide
Utgiven av Sveriges Annonsörer i samförstånd med Sveriges Mediebyråer
För att ge extra fokus och belysa frågor som handlar om auditörena har Sveriges Annonsörer satt ihop en kort och enkel guide som förklarar hur en auditör bör vara sammansatt. Vad som krävs av dem, samt vilka metoder, processer och datakällor som behövs för att de ska kunna utöva sina tjänster. Sveriges Annonsörer har skrivit guiden i enlighet med riktlinjer från WFA, World Federation of Advertisers (WFA) och i samförstånd med oss på Sveriges Mediebyråer.
Läs mer
KURSSTART 17:E FEBRUARI
Affärstänk för byråexperter
En kurs för dig på byrå som vill fördjupa din strategiska förståelse av marknadsföring och försäljning. Under ledning av Erik Modig.
Läs mer
Mediebranschens stora årliga event
Stockholm
MediaWeek
StockholmMediaWeek arrangeras av Sveriges Mediebyråer och är ett seminarium om engagerande och aktuella marknadskommunikations- och mediefrågor, belysta av branschens mest intressanta personligheter.
Läs mer