Starkt första halvår för medieinvesteringarna
Annonsmarknaden har fortsatt att utvecklas starkt under sommaren och annonsvolymen för juni var 14 procent högre än förra året och för juli 34 procent högre än 2009. De ackumulerade investeringarna under första halvåret i år var 15 procent bättre än 2009. Totalt förmedlades 1,3 miljarder kronor under de två sommarmånaderna.
– Det är glädjande att uppgången fortsätter. Om vi ser till hela perioden fram till och med juli ligger den ackumulerade ökningen 16 procent högre jämfört med samma period 2009. Det är också roligt att juli, som traditionellt är en mycket svag annonsmånad, med i princip halverad volym jämfört med en normal månad, ökade 34 procent jämfört med förra året, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
– Med första halvåret bakom oss kan vi nu också tydligt identifiera årets vinnare och förlorare.
Den stora förloraren är direktreklam, som tappar 15 procent under första halvåret och är den enda mediekategori som går sämre än 2009. Utöver det går samtliga medier bättre än förra året, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden.
De mediekategorier som gått sämst under första halvåret 2010 är, förutom DR/annonsblad, populärpress (+6 procent) och fackpress (+4 procent) som alla visar ett lägre resultat än marknadssnittet och har inte lyckats återhämta sig från förra årets nedgång. Även dagspress storstad går sämre än marknaden och ökar endast 10 procent.
− Sett till hela perioden januari-juli 2010 är de stora vinnarna sökordsmarknadsföring som ökar med 34 procent och kvällspress som ökar med 31 procent samt internet som gått upp 26 procent. Även TV går fortsatt urstarkt och ökar 23 procent de första sju månaderna, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, tel. 070 750 77 11
Håkan Gustafsson, vd Carat Norden, tel. 070 251 22 00
Kommande publiceringsdatum: Under hösten publiceras Mediebyråbarometern 21 september, 19 oktober, 16 november, 21 december.
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.
Mediekategorier som ökar i juni 2010:
Landsortspress 49 procent
Storstadspress 43 procent
Kvällspress 40 procent
Sök 38 procent
Bio 37 procent
Populärpress 18 procent
Fackpress 10 procent
TV 10 procent
Internet 10 procent
Mediekategorier som minskar i juni 2010:
Övrigt -60 procent
DR/Annonsblad -23 procent
Radio -13 procent
Utomhus/Trafikreklam -7 procent
Mediekategorier som ökar i juli 2010:
Bio 110 procent
Utomhus/Trafikreklam 91 procent
Sök 54 procent
Kvällspress 45 procent
Radio 43 procent
Storstadspress 43 procent
TV 42 procent
Landsortspress 42 procent
Internet 24 procent
Populärpress 14 procent
Fackpress 4 procent
Mediekategorier som minskar i juli 2010:
Övrigt -63 procent
DR/Annonsblad -33 procent