Medieinvesteringarna ökar – stark månad för radio
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 10,3 procent under maj, jämfört med samma period föregående år. Ökningen kan till stor del tillskrivas icke periodiserad data då maj 2016 hade en ytterligare faktureringsdag jämfört med 2015. Månadens stora vinnare blev mediekategorin radio. Totalt förmedlades under maj över 1,3 miljarder kronor.
Den mediekategori som ökade mest under maj, utan hänsyn till den extra faktureringsdagen, var radio. Under maj uppvisade radio en positiv tillväxt om 34,3 procent, jämfört med samma period föregående år. Även mediekategorierna utomhus/trafikreklam, TV, internet och bio ökade under maj 2016.
– Mediekategorin radio når mycket höga nivåer i maj, 37 miljoner kronor är den högsta noteringen för kategorin sedan mars 2015. Den ackumulerade ökningen ligger nu på 12,6 procent, endast internet har en högre ackumulerad tillväxt. Det är tydligt att radio växer sig allt starkare, både som kompletterande media men också som huvudmedia. Flera annonsörer har radio som en bärande kanal, som används kontinuerligt över tid eller i enskilda kampanjer. Flertalet mätningar visar också att radio bygger erinran effektivt, och annonsörer ökar därför sin närvaro i mediet, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.
De mediekategorier som backade och uppvisade negativ tillväxt under maj var DR/Annonsblad, fackpress, dagspress kväll, dagspress storstad, sök, populärpress samt landsortspress. Den mediekategori som hade det tuffast i maj var DR/Annonsblad, som backade med 39,3 procent jämfört med samma månad föregående år.
– Ökningen för internet är mindre än för TV, radio och utomhus/trafikreklam. Trots en extra faktureringsdag ligger internet kvar på samma nivå som i april. Internet får därmed anses ha en svagare månad än förväntat, och traditionella massmedier en starkare. Nedgången för print fortsätter, men mattades av i maj. Nedgång i maj var 10 procent – en bättre siffra än på lång tid. Den ackumulerade nedgången för print 2015 var 15 procent – det finns därmed en tydlig trend att fallet i reklaminvesteringar i tryckta tidningar är på väg att plana ut. Framför allt lyckas mediekategorierna landsortspress och populärpress relativt bra i maj, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, tel. 070 750 77 11
Jochum Forsell, vice vd IUM, tel. 070 188 14 53
Mediebyråbarometern, kommande publiceringsdatum 2016: 9/8, 6/9, 11/10, 8/11, 6/12.
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.
Mediekategorier som ökat i maj 2016:
Radio | 34,3 procent |
Utomhus/trafikreklam | 23,3 procent |
TV | 19,9 procent |
Internet | 15,0 procent |
Övrigt | 80,9 procent |
Mediekategorier som minskat i maj 2016:
DR/Annonsblad | -39,3 procent |
Fackpress | -25,2 procent |
Dagspress kväll | -15,6 procent |
Dagspress storstad | -15,3 procent |
Sök | -15,0 procent |
Populärpress | -4,2 procent |
Dagspress landsort | -2,4 procent |