Svag månad för medieinvesteringarna – TV på rekordlåg nivå
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 17,1 procent under oktober, jämfört med samma period föregående år. Minskningen kan dock till viss del tillskrivas icke periodiserad data då oktober 2024 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2023. Tuffast under månaden hade TV med en negativ tillväxt om 36,2 procent. Noteringen är den lägsta för månaden sedan mätningarna påbörjades. Totalt förmedlades under oktober drygt 1,4 miljarder kronor.
Oktober blev en svag månad för medieinvesteringarna som backade med 17,1 procent, jämfört med samma period föregående år. En majoritet av mediekategorierna backade under oktober, men tre kategorier gick mot strömmen och uppvisade positiv tillväxt: podcast, sociala medier samt sök. Totalt förmedlades drygt 1,4 miljarder kronor i oktober.
– Oktober visar på en kraftig minskning av medieinvesteringarna. Men, månaden präglas av en faktureringsvecka mindre jämfört med samma månad 2023. Detta påverkar resultatet med cirka 12–15 procent och vi ser därmed en sannolik minskning om 2–5 procent jämfört med oktober 2023. Hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 4,6 procent, motsvarande 527 miljoner kronor, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
En majoritet av mediekategorierna backade under oktober; TV, bio, dagspress, radio, DR/Annonsblad, online display, utomhus/trafikreklam, tidskrifter och online video. Tuffast hade TV med en negativ tillväxt om 36,2 procent. Ackumulerat, hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest – detta med en negativ tillväxt om 28,3 procent.
– Mest iögonfallande är det dramatiska fallet för TV under oktober. Detta är den lägsta oktober-noteringen för TV i Mediebyråbarometerns historia. Oktober är vanligtvis högsäsong för många mediekategorier, inklusive TV, så fallet är extra känsligt. Tv-stationerna har inte varit slutsålda under hösten, och det är uppenbart att annonsörer flyttar pengar till andra kategorier i allt snabbare takt. De digitala kanalerna klarade sig bäst i oktober. Sociala medier nådde ett all-time-high för oktober och online video noterade den näst högsta månadsnoteringen någonsin, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 168 58 78 Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53
Mediebyråbarometern, kommande publiceringsdatum 2024: 10/12
Publiceringsdatum 2025: 14/1, 11/2, 11/3, 15/4, 13/5, 10/6, 12/8, 9/9, 14/10, 11/11, 9/12
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.