Mediebyrå Barometern
februari2025

Utomhus/trafikreklam på rekordnivå 

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade marginellt med 0,9 procent under februari, jämfört med samma period föregående år. En mediekategori som stack ut under månaden var utomhus/trafikreklam som uppvisade en positiv tillväxt om 13 procent, vilket är en rekordnotering för kategorin en februarimånad. Tuffast hade kategorin DR/Annonsblad som minskade med 43,3 procent. Totalt förmedlades drygt 955 miljoner kronor under februari.

Under årets andra månad ökade medieinvesteringarna med 0,9 procent, jämfört med samma månad föregående år. De mediekategorier som uppvisade positiv tillväxt var; bio, online video, podcast, utomhus/trafikreklam och online display.

– Medieinvesteringarna ökade marginellt under februari. Flertalet kategorier uppvisade positiv tillväxt och nådde dessutom rekordnivåer. Utomhus/trafikreklam ökade återigen kraftigt, denna gång med 13 procent – vilket motsvarar en rekordnotering för kategorin en februarimånad. Även mediekategorierna podcast och online video nådde all time high-nivåer för en februarimånad. Dessa tre kategorier ökade under 2024 och det är tydligt att det även håller i sig 2025, säger Anna Granditsky, VD, Sveriges Mediebyråer.

Under februari fortsatte DR/Annonsblad att minska, denna gång med en negativ tillväxt om 43,3 procent. Även radio, sök, sociala medier, tidskrifter, dagspress, TV och online display uppvisade röda siffror under februari.

– Under februari minskade radio till synes mycket. Men, kategorin möter höga jämförelsetal från föregående år och faktum är att beloppet i februari är den tredje högsta noteringen någonsin för kategorin en februarimånad. TV fortsatte att backa och uppvisade en negativ tillväxt om 1,4 procent i februari, vilket är en historiskt låg nivå. Under årets två första månader har TV tappat knappt 130 miljoner; delar av detta kompenseras sannolikt med ökade intäkter från Play men täcker inte hela minskningen, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:


Anna Granditsky, VD Sveriges Mediebyråer, tel. 073 516 83 08

Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53


Mediebyråbarometern, kommande publiceringsdatum:
15/4, 13/5, 10/6, 12/8, 9/9, 14/10, 11/11, 9/12


Metod:
Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Ladda ner Mediebyråbarometern februari 2025 som Excel

Ladda ner Mediebyråbarometern februari 2025 som PDF

Feb 2025
Aktuell månad
Delar
Statistik
Filtrera
Avmarkera alla Linjediagram Stapeldiagram
Bio Dagspress Direktreklam Internet* Online Display* Online Video* Podcast Radio Social Media* Sök TV Tidskrifter Utomhus/trafikreklam Övrigt**
* Kategorin Internet delas fr o m jan 2017 upp i kategorierna Online Display; Online Video samt Sociala medier.
** Kategorin Övrigt avser annonsering som inte faller inom någon annan kategori.

Samlade Mediebyråbarometrar 2025 - 2006

2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
grafer
excel
arkiv
logga ut