Digitala kanaler fortsätter att öka – TV backar
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 19,7 procent under mars, jämfört med samma period föregående år. Minskningen kan dock till viss del tillskrivas icke periodiserad data då mars 2022 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2021. Månadens vinnare blev utomhus/trafikreklam med en positiv tillväxt om 32,3 procent. Totalt förmedlades under mars drygt 1 miljard kronor.
Medieinvesteringarna minskade med 19,7 procent under mars, jämfört med samma period föregående år. Dock innehöll mars 2022 en faktureringsdag mindre än samma månad 2021, vilket påverkar resultatet. Fem mediekategorier uppvisade positiv tillväxt under mars; utomhus/trafikreklam, sök, fackpress, populärpress och dagspress storstad. Den kategori som ökade mest under månaden var utomhus/trafikreklam, detta med en ökning om 32,3 procent. Ackumulerat, hittills i år, har de totala medieinvesteringarna ökat med 8,5 procent.
–Medieinvesteringarna ser ut att minska kraftigt i mars. Men mars innehöll flera faktorer som påverkade resultatet; dels hade mars 2022 en faktureringsvecka mindre än samma månad föregående år, dels ser det ut att fakturerats en hel del i februari 2022 för mars månad eftersom som februari var osedvanligt stark. Tittar vi på de totala medieinvesteringarna under årets första kvartal ser vi en positiv tillväxt om 8,5 procent. Kriget i Ukraina har påverkat en del annonsörer och kampanjer, men än så länge är den effekten på de totala investeringarna liten. Dock kan kriget på längre sikt påverka marknaden i och med högre bränslekostnader, räntor och matpriser i kombination med instabil börs och ett allmänt osäkert världsläge – vilket kan dämpa konsumtionen. När konsumtionen minskar följer medieinvesteringar snabbt efter. Det kan innebära att tidigare positiva prognoser för medieinvesteringarna 2022 sannolikt kan behöva revideras, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
En majoritet av mediekategorierna backade under mars. Tuffast hade kategorin TV som backade med 34,2 procent under mars. Ackumulerat, hittills i år, är dagspress kväll den mediekategori som har backat mest. Detta med en negativ tillväxt om 21,3 procent.
–Den positiva tillväxten, om 8,5 procent, under kvartal ett drivs framför allt av digitala kanaler; online video har ökat med 23 procent och sociala medier med 20 procent. Den digitala andelen av medieinvesteringarna ökar ständigt och under årets första kvartal står de digitala kanalerna för 41 procent av mediebyråernas totala medieköp – vilket gör digitala kanaler till den klart största huvudmediekategorin. Den största enskilda ökningen, om 64 procent, står dock utomhus/trafikreklam för. Kategorin var hårt drabbad av pandemin men har återhämtat sig mycket snabbt och är inte långt ifrån nivåerna som gällde före corona, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 957 40 20
Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53
Kommande publiceringsdatum: 10 maj
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporten.