Mediebyrå Barometern
februari2024

Ljudmedia ökar och TV tappar 

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 7,3 procent under februari, jämfört med samma period föregående år. Tuffast hade mediekategorin DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 59,3 procent. Totalt förmedlades under februari drygt 926 miljoner kronor. 

Under årets andra månad backade medieinvesteringarna med 7,3 procent, jämfört med samma månad föregående år. Några mediekategorier gick mot strömmen och uppvisade positiv tillväxt; podcast, radio, online video, utomhus/trafikreklam och sociala medier. Två av dessa nådde dessutom rekordnivåer. 

– Både radio och utomhus/trafikreklam nådde rekordhöga nivåer i februari. De båda mediekategorierna rapporterar hög efterfrågan och ljudmedia generellt går starkt och ökade totalt med 31 procent. Den nyintroducerade kategorin, podcast, mer än dubblade investeringarna jämfört med samma period föregående år. Dock bör siffrorna fortsatt ses med viss försiktighet – men tveklöst är att podcast och ljudmedia växer snabbt, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer. 

Några mediekategorier backade under februari. Tuffast hade DR/Annonsblad som uppvisade en negativ tillväxt om 59,3 procent. Ackumulerat, under årets två första månader, är det samma kategori som har minskat mest. Detta med en negativ tillväxt om 48,2 procent. 

– I februari fortsatte medieinvesteringarna att falla. Februari 2024 blev också en svag notering historiskt; undantaget pandemiåret 2021 är detta den lägsta februarinoteringen på tio år. Investeringarna har inte vänt uppåt ännu, ackumulerat uppvisas röda siffror om 2,5 procent hittills i år. Den dramatiska minskningen för kategorin TV fortsätter, och verkar accelerera. Februari är ett all-time-low för TV med en minskning på hela 22,7 procent. Det är uppenbart att det sker en förflyttning till andra breda massmedier, då radio och utomhus/trafikmedia fortsatt går starkt, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå. 

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta: Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 168 58 78 Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53

Kommande publiceringsdatum: 16/4 och 14/5. 

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen. 

Ladda ner Mediebyråbarometern februari 2024 som PDF

Ladda ner Mediebyråbarometern februari 2024 som Excel

Feb 2024
Aktuell månad
Delar
Statistik
Filtrera
Avmarkera alla Linjediagram Stapeldiagram
Bio Dagspress Direktreklam Internet* Online Display* Online Video* Podcast Radio Social Media* Sök TV Tidskrifter Utomhus/trafikreklam Övrigt**
* Kategorin Internet delas fr o m jan 2017 upp i kategorierna Online Display; Online Video samt Sociala medier.
** Kategorin Övrigt avser annonsering som inte faller inom någon annan kategori.

Samlade Mediebyråbarometrar 2025 - 2006

2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
grafer
excel
arkiv
logga ut