Mediebyrå Barometern
mars2025

Medieinvesteringarna ökar – högsta noteringen på tio år

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 16 procent under mars, jämfört med samma period föregående år. Dock kan ökningen till viss del tillskrivas icke periodiserad data då mars 2025 hade ytterligare en faktureringsvecka jämfört med 2024. Totalt förmedlades under mars nästan 1,4 miljarder kronor.

Siffrorna för mars präglas av en extra faktureringsvecka, vilket påverkar resultatet med cirka 12–15 procent. Vi ser alltså en reell ökning om cirka 2–4 procent jämfört med mars 2024. Oavsett en extra faktureringsvecka är notering för mars hög och motsvarar den tredje högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia tillika den högsta noteringen på tio år. Sammanfattningsvis kan man säga att mars blev en mycket stark månad för medieinvesteringarna, säger Anna Granditsky, VD, Sveriges Mediebyråer.

Flertalet mediekategorier nådde rekordnivåer under mars och den kategori som ökade mest under månaden var podcast. Detta med en positiv tillväxt om 43 procent. Ackumulerat, hittills i år, är även podcast den kategori som har ökat mest. Dock bör siffrorna fortsatt ses med viss försiktighet då kategorin nyligen introducerades. Även följande mediekategorier uppvisade positiv tillväxt under mars; radio, TV, utomhus/trafikreklam, online display, online video, sök och tidskrifter. Några mediekategorier backade under mars. Tuffast hade DR/Annonsblad som uppvisade en negativ tillväxt om 53 procent. Även följande kategorier uppvisade negativ tillväxt under mars; bio, sociala medier och dagspress.

– De mediekategorier som nådde rekordnivåer för en mars-månad var radio, utomhus/trafikreklam, podcast och online video. Men, vi kan se ökningar överlag i nästan samtliga kategorier och den enskilt största, TV, ökade kraftigt under mars efter en lång period av nedgång. Ljudmedier gick absolut starkast i mars med en ökning om 33 procent, följt av rörlig bild om 19 procent och digitala medier med 11 procent, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:

Anna Granditsky, VD Sveriges Mediebyråer, tel. 073 516 83 08
Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53

Kommande publiceringsdatum: 13/5, 10/6, 12/8, 9/9, 14/10, 11/11, 9/12

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Ladda ner Mediebyråbarometern mars 2025 som PDF

Ladda ner Mediebyråbarometern mars 2025 som Excel

Mar 2025
Aktuell månad
Delar
Statistik
Filtrera
Avmarkera alla Linjediagram Stapeldiagram
Bio Dagspress Direktreklam Internet* Online Display* Online Video* Podcast Radio Social Media* Sök TV Tidskrifter Utomhus/trafikreklam Övrigt**
* Kategorin Internet delas fr o m jan 2017 upp i kategorierna Online Display; Online Video samt Sociala medier.
** Kategorin Övrigt avser annonsering som inte faller inom någon annan kategori.

Samlade Mediebyråbarometrar 2025 - 2006

2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
grafer
excel
arkiv
logga ut