Mediebyrå Barometern
december2023

Tufft år för medieinvesteringarna – så spås 2024

Under helåret 2023 minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 5,4 procent, jämfört med 2022. Dock ökade medieinvesteringarna under årets sista månad, december med 6,7 procent. Totalt förmedlades under december drygt 972 miljoner kronor och totalt under helåret 2023 13,7 miljarder kronor.

Under helåret 2023 minskade de totala medieinvesteringarna med 5,4 procent, motsvarande knappt 800 miljoner kronor. Av årets tolv månader har investeringarna backat i tio av dessa. När årets siffror summeras kan vi konstatera att DR/Annonsblad är den mediekategori som har backat mest. Detta med en negativ tillväxt om 27,1 procent. Den kategorin som har ökat mest under året är radio med en positiv tillväxt om 5,4 procent.

– 2023 blev ett svagt år för medieinvesteringarna som backade med totalt 5,4 procent. Den totalt volymen, 13,7 miljarder kronor, har bortsett från pandemiåret 2020 inte varit så låg sedan 2015. Jämfört med föregående år kan vi konstatera att digitala medier landade på plus minus noll, rörlig bild uppvisade en negativ tillväxt om 9 procent och print backade med 17 procent. Sett till enskilda mediekategorier är radio den kategori som ökat mest under året, detta följt av online video och utomhus/trafikreklam. Den enskilt största kategorin, TV, tappade kraftigt under 2023. TV har haft stora utmaningar under året med svag konjunktur och minskat TV-tittande, vilket har lett till att annonsörer har flyttat pengar till andra kanaler, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.

Under december ökade de totala medieinvesteringarna med 6,7 procent, jämfört med samma period föregående år. Flertalet mediekategorier uppvisade en positiv tillväxt; sociala medier, radio, utomhus/trafikreklam, TV, online video, populärpress, DR/Annonsblad och online display. Sociala medier var den kategori som ökade mest under december, detta med en positiv tillväxt om 28 procent. Tuffast hade dagspress kväll som backade med 49,6 procent i december. 

– Året avslutas med en relativt stark månad. För andra gången under 2023 ökade medieinvesteringarna, denna gång med 6,7 procent. Det är främst breda räckviddsmedier som har gynnats i julannonseringen och framför allt kategorin utomhus/trafikreklam som gjorde en historiskt stark månad, med ett all-time-high. Vi tror dock inte att uppgången i december ska ses som en indikation för 2024. Marknadssituationen med lågkonjunktur, höga räntor, svag krona och minskad disponibel inkomst gör att konsumenter håller i plånboken vilket får direkta konsekvenser på medieinvesteringarna. Det finns inga tecken på att medieinvesteringarna kommer att vända uppåt det närmaste halvåret, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå. 

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta: Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 168 58 78 Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53

Kommande publiceringsdatum: 13,2, 12/3, 16/4, 14/5. 

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen. 

Ladda ner Mediebyråbarometern december 2023 som PDF

Ladda ner Mediebyråbarometern december 2023 som Excel

Dec 2023
Aktuell månad
Delar
Statistik
Filtrera
Avmarkera alla Linjediagram Stapeldiagram
Bio Dagspress Direktreklam Internet* Online Display* Online Video* Podcast Radio Social Media* Sök TV Tidskrifter Utomhus/trafikreklam Övrigt**
* Kategorin Internet delas fr o m jan 2017 upp i kategorierna Online Display; Online Video samt Sociala medier.
** Kategorin Övrigt avser annonsering som inte faller inom någon annan kategori.

Samlade Mediebyråbarometrar 2024 - 2006

2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
grafer
excel
arkiv
logga ut