Rekordmånad för medieinvesteringarna
Maj visar en kraftig ökning av medieinvesteringarna och som helhet slutade månaden på plus 36 procent jämfört med samma månad föregående år. Utvecklingen har varit särskilt positiv för internet och kvällspress som ökat med 43 respektive 35 procent jämfört med maj 2009. Ackumulerat för årets första fem månader ligger ökningen på 14 procent jämfört med samma period 2009. Totalt investerades under maj cirka 1,3 miljard kronor genom Sveriges Mediebyråers medlemmar.
− TV visar extremt höga siffror för maj, men det är till stor del ett resultat av olika periodiserings-effekter som tillsammans drivit upp siffrorna för maj. Mediebyråbarometern visar faktisk fakturering under månaden och eftersom vi hade fem måndagar i maj, och vi kan se att drygt 20 procent av volymen har fakturerats måndagen den 31 maj men avser kampanjer i juni, så ger det ett missvisande resultat för TV i maj. Även om vi ser att ökningen håller i sig in i juni förväntar vi oss att siffrorna kommer att balanseras upp av junirapporten, då vi även har halvårsdata, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
− Oavsett om majsiffrorna för TV är falskt höga står det helt klart att TV går utomordentligt bra just nu, och att efterfrågan kraftigt överstiger utbudet. Jag tycker också att det är viktigt att poängtera att det inte går att lasta tevekanalerna för någon typ av prognosfel. Det var ingen som kunde förutse den här extrema efterfrågeökningen bara för några månader sedan, varken mediebyråer, prognosinstitut eller tevekanaler, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden.
Vid sidan av TV och internet går övriga mediekategorier bra just nu. Särskilt positiv utveckling visar kvällspress och utomhus/trafikreklam som ökar med 35 respektive 32 procent i maj. Värt att notera är ett uppsving för radio med 26 procent i maj. Starkast resultat i år visar kategorierna sökords-marknadsföring och internet med ackumulerade ökningar på 27 procent för hela perioden januari-maj 2010.
− Vi har haft en väldigt tabloidvänlig vår, med ett OS med svenska framgångar, Melodifestivalen, kärleksbekymmer för Madeleine och bröllopsbestyr för Victoria. Radio följer i princip samma mönster som TV och har ett väldigt högt bokningstryck just nu. Vi tror också att detta kommer att hålla i sig i början av hösten, till stor del drivet av valrörelsen, avslutar Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, tel. 070 750 77 11
Håkan Gustafsson, vd Carat Norden, tel. 070 251 22 00
Kommande publiceringsdatum: Mediebyråbarometern gör uppehåll under juli. Den 17 augusti publiceras siffrorna för juni, juli samt första halvåret 2010.
Mediekategorier som ökar i maj 2010:
TV 63 procent
Internet 43 procent
Kvällspress 35 procent
Utomhus/Trafikreklam 32 procent
Radio 26 procent
Bio 21 procent
Populärpress 20 procent
Landsortspress 18 procent
Storstadspress 17 procent
Fackpress 11 procent
Sök 1 procent
Mediekategorier som minskar i maj 2010:
Övrigt -45 procent
DR/Annonsblad -9 procent