Medieinvesteringarna ökar – uppåtgående trenden håller i sig
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 11,2 procent under augusti, jämfört med samma period föregående år. Flertalet mediekategorier uppvisade positiv tillväxt och tre av dessa nådde rekordnivåer under månaden. Totalt förmedlades under augusti drygt 1 miljard kronor.
Under augusti uppvisade de totala medieinvesteringarna en positiv tillväxt om 11,2 procent. Flertalet kategorier ökade under månaden; podcast, utomhus/trafikreklam, radio, online display, bio, online video samt sök. Ackumulerat, hittills i år, är podcast den mediekategori som har ökat mest med en positiv tillväxt om totalt 70 procent. Dock bör siffrorna fortsatt ses med viss försiktighet då kategorin introducerades tidigare i år.
– Medieinvesteringarna fortsätter att öka och augusti blev inget undantag. Ackumulerat 2024 har investeringarna ökat med 7,6 procent. Den uppåtgående trenden håller i sig. Flera mediekategorier fortsätter att gå mycket starkt. Radio, podcast, online video och utomhus/trafikreklam gjorde en all-time-high för en augustimånad med kraftiga ökningar, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
Den mediekategori som backade mest under augusti, jämfört med samma månad föregående år, var DR/Annonsblad som uppvisade en negativ tillväxt om 26,3 procent. Även följande kategorier uppvisade negativ tillväxt under månaden; TV, tidskrifter, dagspress och sociala medier. Sett till hittills i år står kategorin DR/Annonsblad för den största minskningen med en negativ tillväxt om 29,5 procent.
– Det är återigen print och TV som tappar både volym och andelar på en stigande marknad. Efter en stark sommar med fotbolls-EM och OS tappar TV 12,9 procent och print fortsätter kräftgången i augusti med en negativ tillväxt om 8 procent. Mediekategorin radio ensamt är nu större än de totala printköpen; för mindre än fyra år sedan var printköpen dubbelt så stora som radio. Ljudmedia generellt går mycket starkt och ökade samlat med 40 procent i augusti, och ackumulerat 2024 med 23 procent, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 168 58 78
Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53
Kommande publiceringsdatum: 15/10, 12/11 och 17/12
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen