Mediebyrå Barometern
september2024

Dyster månad för print och TV 

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 8,9 procent under september, jämfört med samma period föregående år. Dock kan ökningen till viss del tillskrivas icke periodiserad data då september 2024 hade ytterligare en faktureringsvecka jämfört med 2023. Tuffast under månaden hade print och TV medan ljudmedia gick starkt och utomhus/trafikreklam nådde en rekordnivå. Totalt förmedlades under september drygt 1,4 miljarder kronor. 

Under september uppvisade medieinvesteringarna en positiv tillväxt om totalt 8,9 procent. Flertalet mediekategorier ökade under månaden; podcast, utomhus/trafikreklam, radio, online video, bio, online display, sök och sociala medier. –Medieinvesteringarnas ökning i september ligger på 8,9 procent, men präglas av en extra faktureringsvecka jämfört med samma månad 2023. En extra faktureringsvecka påverkar resultatet med cirka 12–15 procent. Vi ser alltså en sannolik minskning om 3–6 procent jämfört med september 2023. 

Detta ska dock inte tolkas som en avmattning i mediebranschen. Flertalet medier har fortsatt hög orderingång och hög efterfrågan under kvartal fyra, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer. 

Ett fåtal mediekategorier uppvisade negativ tillväxt i september, tuffast hade kategorin DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 29,1 procent. Även följande kategorier backade under september; dagspress, tidskrifter och TV. Ackumulerat, hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest. Detta med en negativ tillväxt om 29,6 procent. –Utomhus/trafikreklam blev den stora vinnaren i september, och gick för första gången i mediebyråbarometerns historia över 200 miljoner kronor en enskild månad. Under de senaste åren har stora andelar flyttats till utomhus/trafikreklam och tillväxten hittills i år ligger på 21,2 procent. Även ljudmedia går starkt, både radio och podcast. De kategorier som fortsätter tappa andelar är print och TV. September blev en mycket dyster månad för printkategorierna – trots en extra faktureringsvecka tappade print 26 procent. Även TV tappade i september med 0,9 procent, men justerat för periodisering är den siffran sannolikt närmare en negativ tillväxt om 10 procent. Sedan januari har TV och print tillsammans tappat drygt 250 miljoner kronor till andra mediekanaler, främst till utomhus/trafikreklam, online video och radio, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå. 

För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 168 58 78 Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53

Kommande publiceringsdatum: 12/11 och 17/12 

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen. 

Ladda ner Mediebyråbarometern september 2024 som Excel

Ladda ner Mediebyråbarometern september 2024 som PDF

Sep 2024
Aktuell månad
Delar
Statistik
Filtrera
Avmarkera alla Linjediagram Stapeldiagram
Bio Dagspress Direktreklam Internet* Online Display* Online Video* Podcast Radio Social Media* Sök TV Tidskrifter Utomhus/trafikreklam Övrigt**
* Kategorin Internet delas fr o m jan 2017 upp i kategorierna Online Display; Online Video samt Sociala medier.
** Kategorin Övrigt avser annonsering som inte faller inom någon annan kategori.

Samlade Mediebyråbarometrar 2024 - 2006

2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
Mediebyrå Barometern

Samlade Mediebyråbarometrar 2024 - 2006

2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006