Dyster månad för print och TV
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 8,9 procent under september, jämfört med samma period föregående år. Dock kan ökningen till viss del tillskrivas icke periodiserad data då september 2024 hade ytterligare en faktureringsvecka jämfört med 2023. Tuffast under månaden hade print och TV medan ljudmedia gick starkt och utomhus/trafikreklam nådde en rekordnivå. Totalt förmedlades under september drygt 1,4 miljarder kronor.
Under september uppvisade medieinvesteringarna en positiv tillväxt om totalt 8,9 procent. Flertalet mediekategorier ökade under månaden; podcast, utomhus/trafikreklam, radio, online video, bio, online display, sök och sociala medier. –Medieinvesteringarnas ökning i september ligger på 8,9 procent, men präglas av en extra faktureringsvecka jämfört med samma månad 2023. En extra faktureringsvecka påverkar resultatet med cirka 12–15 procent. Vi ser alltså en sannolik minskning om 3–6 procent jämfört med september 2023.
Detta ska dock inte tolkas som en avmattning i mediebranschen. Flertalet medier har fortsatt hög orderingång och hög efterfrågan under kvartal fyra, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
Ett fåtal mediekategorier uppvisade negativ tillväxt i september, tuffast hade kategorin DR/Annonsblad med en negativ tillväxt om 29,1 procent. Även följande kategorier backade under september; dagspress, tidskrifter och TV. Ackumulerat, hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest. Detta med en negativ tillväxt om 29,6 procent. –Utomhus/trafikreklam blev den stora vinnaren i september, och gick för första gången i mediebyråbarometerns historia över 200 miljoner kronor en enskild månad. Under de senaste åren har stora andelar flyttats till utomhus/trafikreklam och tillväxten hittills i år ligger på 21,2 procent. Även ljudmedia går starkt, både radio och podcast. De kategorier som fortsätter tappa andelar är print och TV. September blev en mycket dyster månad för printkategorierna – trots en extra faktureringsvecka tappade print 26 procent. Även TV tappade i september med 0,9 procent, men justerat för periodisering är den siffran sannolikt närmare en negativ tillväxt om 10 procent. Sedan januari har TV och print tillsammans tappat drygt 250 miljoner kronor till andra mediekanaler, främst till utomhus/trafikreklam, online video och radio, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
För ytterligare kommentarer vänligen kontakta:
Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, tel. 070 168 58 78 Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå, tel. 070 188 14 53
Kommande publiceringsdatum: 12/11 och 17/12
Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.